Hoe moet ik tomatenplantjes "dieven"?

De plantjes zijn nu ong. 10cm groot en op het kaartje staat dat je ze, als ze groter zijn, moet dieven. Hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Laat de tomatenplantjes eerst lekker groeien todat de eerste bloemetjes er aan komen, vanaf dit moment komen telkens in de bladoksels nieuwe scheuten (dieven), deze halen zoveel voedsel weg, dat het ten koste gaat van de bloemtrosjes en nieuwe tomaten.
De dieven kan je makkelijk wegbreken, later ontstaan er op deze plek vaak nieuwe dieven en ook vlak bij de grond kunnen ze ontstaan, altijd wegbreken en niet afknippen dat goeien ze weer verder.
Laat in de kas er max. 5 bloemtrossen aan komen en buiten max. 3 , per plant heb je dan kilo's tomaten als je het goed doet.
Altijd een blad laten zitten en dan de kop er uit knippen
Als je het aantal bloemtrosjes hebt, dan ieder week de dieven er blijven uitbreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een beetje veel informatie om te knippen-plakken. Op de site staat een duidelijke uitleg + foto's.

In het kort houd dieven in; het weghalen van de zijtakjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij tomatenplanten groeien uit de bladoksels nieuwe scheuten, de zogenaamde dieven. Vooral als de tomaten langs touwen of andere steun omhoog worden geleid, moet je de dieven op tijd verwijderen. Ze ontwikkelen zich anders tot lange scheuten, die veel kracht van de plant vragen. Breek de dieven uit zodra ze ongeveer 10 centimeter zijn. Het is een echte juniklus, die zeker iedere week herhaald moet worden

Zie voor een uitleg met videobeelden: bron 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen het blad en de stam komen nieuwe blaadjes te voorschijn, in de oksels zeg maar, als je die ziet even met duim en wijsvinger er uit halen.

Toegevoegd na 1 uur:
Dat eruit halen heet dan weer nijpen.
(geen tikfout van knijpen, gewoon nijpen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dieven?
Dieven van tomaten is simpelweg het verwijderen van alle uitgelopen okselknoppen. Een okselknop is een knop in de ruimte (oksel) tussen de stengel en het blad. Zo'n knop ontwikkeld zich spontaan tot een nieuwe stengel met bladeren, bloemen, en vruchten.

Waarom dieven?
Op zich is het uitlopen van knoppen prima, maar bij de tomaten die we langs een stok willen opbinden pakt het nadelig uit. Bij deze tomaten willen we graag een stevige stengel hebben, die grote trossen tomaten produceert en die sterk genoeg is om die trossen van water en voedingsstoffen te voorzien en te ondersteunen. Zouden we de okselknoppen laten groeien, dan zou dat ten koste gaan van de kracht van de hoofdtak, en zouden we kleinere en zwakkere trossen tomaten krijgen. We zouden bovendien een plant hebben die niet meer langs een stok op te binden is, en die op den duur uit een warboel van bladeren en stengels bestaat. Zo'n plant is gevoeliger voor ziekten en plagen, en afrijping van de tomaten kan trager verlopen omdat er door de grote hoeveelheid blad geen zon meer bij de vruchten komt.

Waarop letten?
Het verwijderen van dieven is een eenvoudig handigheidje. In de zomer kunnen dieven echter zeer snel groeien en moeten we regelmatig langs de planten lopen (1x per week). Bovendien lopen we altijd het risico dat we een dief over het hoofd zien, en die kan dan binnen een week net zo dik en lang zijn geworden als de hoofdstengel . Pas in dat geval een salomonsoordeel toe, weersta de neiging om die mooie dief maar te laten groeien en snoei hem meedogenloos! Op sommige plaatsen kunnen dieven moeilijk te zien zijn, bv in de kop van een halfwas plant waar we van boven op kijken. Ga met uw vingers door de top heen om de bladeren wat uit elkaar te halen en vind de dief! Probeer wel goed het onderscheid te zien tussen dieven en bloemtrossen! Een andere lastige plek is de basis van de plant, daar willen dieven ook nog wel eens opkomen als de plant al ouder is. Sommige tomaten hebben blad dat zo diep ingesneden is dat het ook wel een stengel lijkt. Een blad heeft echter geen okselknoppen - dat is het essentiële onderscheid. Verder willen er bij sommige variëteiten ook aan een bloemtros wel eens bladeren en stengeltjes ontstaan - verwijder deze ook altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het dieven van een tomatenplant is belangrijk. Verwijder alles wat in de oksels groeid en als de plant op hoogte is ook de kop. (altijd breken) Maar ook het verwijderen van teveel blad. Zorg dat het zonlicht goed bij de vrucht kan komen. Ik heb ook wel op de volkstuin gezien dat al het blad eraf gehaald werd. De opbrengst was zo te zien groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als in de oksels van de plant nieuwe scheuten komen, moeten die worden verwijderd