Hoe oud kan een buxus worden en is het verstandig om het deze week te verplanten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.3K

Het beste antwoord

Een Buxus kan zeer oud worden, ouder dan een mens.
Wil je hem nu verplanten, knip dan al het jonge groen met een heggeschaar er af (de blaadjes die er nu net aan zitten) en je kunt hem verplanten.
Plant hem wel in een ruim plantgat en vul rondom de wortels een laag goede potgrond.
Veel water geven voordat het plant gat helemaal dicht is en weldra zal hij weer gaan groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Van nature is buxus sterk en langlevend, hij kan gemakkelijk honderden jaren oud worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het verplanten van een Buxus die al langer vast in de grond staat kan evt. in het voorjaar en in het najaar (winter als het niet vriest). Zorg dat een ruime wortelkluit aan de plant blijft zitten en er zo min mogelijk wortels sneuvelen.
fremar
12 jaar geleden
Verplanten kan prima, zorg alleen wel voor voldoende (buxus) mest en water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meer dan 30 soorten, dus een goed antwoord is niet te geven.
In het algemeen gaan deze planten zo'n 20 jaar mee. Wel zijn ze gevoelig voor allerlei ziektes, zoals de buxusvlo. Dus goed controleren en eventueel spuiten.
We zijn te ver in het seizoen om de buxus nog te verplanten. In het najaar of volgend voorjaar dan maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In onze tuin staat een buxus boom van zeer grote omvang en waarvan de datum van aanplanten met zekerheid is bepaald. De boom is 8 meter hoog en heeft een stam van 1,28 m. De boom is geplant in het jaar 1874 en is daardoor dus minstens 148 jaar oud. (Foto van de boom volgt binnenkort).