Hoe kom ik op een natuurlijke manier van de groene alg in mijn vijver af?

Ik heb een klein vijvertje, waar veel alg in zit.
Regelmatig haal ik er wat uit, maar het komt net zo hard weer terug.
Ik heb vorig jaar het water geint met water uit een bestaande vijver. Wel zitten er veel waterslakken in, maar die kunnen de alg niet meer aan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Het beste antwoord

Hoe kleiner de vijver hoe moeilijker het is hem goed te houden.
Als je een vijver vult met leidingwater, dan duurt het 3 jaar voordat het water optimaal is.
Waterslakken eten GEEN levende algen.
Algen worden veroorzaakt door:

Nieuw leidingwater.
Te weinig of geen zuurstofplanten.
Te veel modder op de bodem.
Te weinig zonlicht.
Te veel voedingsstoffen in het water.
Te lage hardheid van het water.
Honden of/en katten die in het water plassen.

Wat nu te doen?

Maak de vijver zo goed mogelijk schoon, haal met een schepnet de meeste modder van de bodem af.
Zoek de goede zuurstofplanten er uit en gooi ze terug.
Laat je water testen op de hardheid (G.H. )
Voeg voldoende echte zuurstofplanten toe, zoals hoornblad, puntkroos, waterpest, krabbescheer.
Vervang een deel van het water( een derde) door leidingwater.
Ongeveer vanaf half mei gaan de meeste zuurstofplanten groeien en eind mei zouden de algen minder moeten worden, of weg zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vijvers met goudvissen moeten iedere 4 a 5 jaar schoongemaakt worden.
Vijvers met goudwinde iedere 7 a 8 jaar.
Vijvers zonder vissen, onder of dichbij de bomen iedere 5 jaar .
Vijvers zonder vissen en niet onder de bomen na 8 a 10 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Steeds weghalen. Veel zuurstofplanten erin en een aantal algeneters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de vijverspullen winkels kun je gedroogde bacteriën in een potje kopen.
Nadat je die er ingegooid hebt gaan ze een paar uur later aan de slag en dan is de vijver weer glashelder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zijn bacteriën die normaal ook in je vijver zitten maar alleen bij veel algen te weinig.
Bijv. Aqua Natura Optima Alg kopen of een gelijkwaardig product. Bespreek het met de goeie tuin-en vijverman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kies voor plantaardig
In de tuincentra zijn allerlei middeltjes te koop die beloven het water in je vijver weer helder te maken. Gebruik je zo’n product dan zul je inderdaad zien dat het water al snel helder wordt. Helaas is dat altijd van tijdelijke aard. Een ander nadeel van deze (chemische) producten is dat ze het water verzuren waardoor je niet alleen de algen, maar ook de zuurstofplanten en de dieren die in het water leven bestrijdt. Datzelfde geldt voor vissen die algen eten. Ze zullen niet alleen de algen maar ook de gunstige waterplanten opeten. Kies daarom voor een plantaardige en diervriendelijke oplossing. Het resultaat laat misschien wat langer op zich wachten, maar je zult er veel langer plezier van hebben.

Koop zuurstofplanten
Weg met alle filters, pompen en chemische middelen. Zuurstofplanten vormen hét middel tegen algen. Zuurstofplanten hebben een reinigende functie. Ze zetten kooldioxide om in zuurstof, wat onder water zichtbaar is doordat er belletjes opstijgen van de plant. Daarnaast nemen zuurstofplanten fosfaten, nitraten, mineralen en zouten op, voedingsstoffen die algen ook gebruiken. Tenslotte scheiden zuurstofplanten een remmende stof af, waardoor algen niet kunnen groeien. Omgekeerd scheiden ook algen remmende stoffen af waardoor zuurstofplanten verslijmen. Zet daarom het liefst direct, maar in ieder geval binnen 24 uur na het vullen van de vijver goede en voldoende zuurstofplanten in de vijver. Per 1000 liter water heb je minimaal vier zuurstofplanten nodig. Ook moet je ervoor zorgen dat er het hele jaar groeiende zuurstofplanten in de vijver staan, zodat algen geen kans hebben. Een ideale zuurstofplant is fonteinkruid. De plant groeit van maart tot oktober, de warmste periode van het jaar. Het is daarom verstandig om driekwart van alle benodigde zuurstofplanten uit fonteinkruid te laten bestaan. Andere goede waterplanten zijn waterranonkel en waterviolier (groeien in de winter en het voorjaar), gedoornd hoornblad, waterpest, sterrenkroos en aardvederkruid (groeien in de zomer en de herfst).

Creëer schaduw
Algen tieren welig in zonlicht. Zorg daarom voor voldoende schaduw. Ligt jouw vijver de hele dag in de zon, dan is het aan te raden de vijver te verplaatsen. Een andere optie is het aanplanten van waterlelies. In het voorjaar, als de vijver behoefte heeft aan zonlicht, zijn de bladeren vrij klein, in de zomer zorgen de inmiddels grote bladeren voor voldoende schaduw.