Hoe kan ik Echinacea / Zonnehoed kweken van zaden?

Ik heb van iemand een hele zak met zaden van de Echinacea gekregen en die wil jij nu in de tuin gaan zetten. Direct in de volle grond op de plaats waar ze moeten komen. Ik heb een aantal vragen:
- Wanneer kan ik deze het beste in de grond stoppen.
- Moeten ik ze in een laagje potgrond zetten.
- Hoe nat/vochtig moet de grond zijn.
- Moet ik ze onder glas kweken.
- Geven deze dit jaar nog bloemen.
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
36.3K

Het beste antwoord

Deze soort hoort tot de z.g.n. vorstkiemers.
Dat wil zeggen dat je ze voor de winter buiten zaait, omdat ze de koude van de winter nodig hebben om goed te kiemen.
Daarna zullen ze in het voorjaar op komen.
Wat je kunt doen, een deel nu nog buiten zaaien in een zaaibakje met goede zaaigrond.
En een deel zaaien in maart- april binnen/ buiten.
het zaad dan een paar weken in de koelkast zetten, kan helpen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Goed groeiende planten zouden in de nazomer hun eerste bloemen kunnen geven.
Niet meer dan 5 planten per m2 planten in een goede tuingrond.

Toegevoegd na 1 dag:
je zegt dat je een zak met zaden hebt, als die redelijk goed op komen, kan je een paar honderd M2 inplanten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de antwoorden en het meedenken!
Groet
Paul

Andere antwoorden (2)

Zonnehoed purpurea (Echinacea) bloemzaden geven prachtige gekleurde bloemen van juli tot oktober. Deze Rudbeckiazaden kunnen worden gezaaid van april tot juli.
fremar
9 jaar geleden
Je kunt de zaden het beste binnen in een bakje zaaien en in een warm vertrek laten kiemen en daarna verspenen. Als de temperatuur het toelaat kun je de plantjes het beste buiten laten wennen en daarna de plantjes een vaste plaats geven om verder uit te groeien.