kan je een pruimenboom zelf kweken uit pitten?

onlangs oranjegele pruimen in de supermarkt gekocht en zéér lekker van smaak.
kan ik van die pitten de boom zelf kweken en hoe doe ik dat of is dat niet mogelijk?

7 jaar geleden
in: Tuin
23.9K

Het beste antwoord

De meeste vruchten die je in de supermarkt koopt, zijn afkomstig van veredelde kruisingen op vaak geënte stammen. Dat betekent dat het kruisingen zijn van verschillende vruchten, die nog de eigenschappen van die verschillende vruchten in zich hebben, en wat er uit komt als je ze gaat zaaien, kan een verrassing zijn.

Vergelijk het maar met als je een witte en een rode bloem kruist, en een roze exemplaar krijgt. (Het klassieke experiment van Gregor Mendel) . Ga je de zaden van deze bloemen zaaien, dan krijg je een deel witte, een deel roze en een deel rode bloemen.

Met vruchten kun je in plaats van twee wel 6 of 12 "voorouders" hebben de allemaal hun genen - dominant en recessief - achtergelaten kunnen hebben in de pruim die jij hebt uitgekozen om te planten. Bovendien beschik je dan niet over een entstam (vaak nodig omdat de veredelde soort die op de ent groeit niet sterk genoeg of te bevattelijk voor ziektes oid is om echt een zelfstandige grote boom te worden), maar moet je het doen met de boom zoals die uit de pit komt.

Eén ding is zeker : het ZAL een pruimenboom worden (als je hem kunt overhalen te kiemen, uit te groeien tot een boompje, vrucht te dragen en vrij te houden van ziektes). Maar of het PRECIES de pruim is die jij voor ogen had, dat is even afwachten. Wil je zeker weten wat je krijgt, dan kun je beter een geënt klein pruimenboompje kopen. De kans op succes is dan signifikant groter.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ik vergeet het HOE doe je dat :
Pit in de grond en wachten tot-ie ontkiemt. Je kunt eventueel voorzaaien in een pot en het stekje (meerdere keren) verpoten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
samaiphon
7 jaar geleden
bedankt, sorry voor de late reactie omdat ik 14 dagen in Kos Griekenland zat...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
NIks mis mee toch ? Hoop dat je een heerlijke vakantie hebt gehad .

Andere antwoorden (1)

Zoals bij veel fruit zijn er ook bij pruimen zeer veel kruisingen,dit is een probleem als je zelf wil vermeerderen uit een pit.Je hebt dan geen originele plant en die geeft doorgaans een slechte plant met weinig of geen pruimen.
fremar