Hoe betrouwbaar is het maken van je eigen "flagstone" bestrating middels een mal?

Tegenwoordig is er een nieuwe trend om ter plekke je eigen "flagstones" te maken middels een mal. In deze mal schep je het beton dat gemixt is met een pigment en klaar is kees, je eigen gemaakte tuinpad.

Maar hoe betrouwbaar is deze methode? klinkt het echt zo ideaal of is het gewoon een "telcell" product? Zelfs het programma eigen huis en tuin gaat hier zonder moeite in mee.

Hoe betrouwbaar is het systeem en zit er misschien nog een addertje onder het gras?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
20.4K

Het beste antwoord

Heel mooi, die betonnen flagstones, ze sluiten mooi aan, zoals het hoort, met natuurlijke flagstones lukt dat niet altijd zo goed, te mooi om waar te zijn.
Ten eerste is beton vorstgevoelig ( barsten ) ten tweede zul je in ons vochtige klimaat snel groene aanslag krijgen ( gevaar van uit te glijden ), dat kan je wel weg krijgen met speciaal product, maar toch zal de grijze kleur langzaam verdwijnen.
De echte flagstones ( bijv. van Malonnes ) zijn ook grijs, maar dat grijs blijft, omdat zo'n flagstone veel minder poreus is dan beton, de flagstones op mijn pad barsten ook niet, komen ook natuurlijker over dan op jouw foto, ze hebben bijv. veel meer kleurschakeringen, zij behouden voor altijd hun kleur.
Ik heb ook roze-bruine flagstone ( niet op het pad), die is wel poreus en "veralgt" binnen de kortste keren en is spekglad.

Toegevoegd na 2 dagen:
Besluit:

Beton voor tuinpaden wordt de laatste jaren minder gebruikt, maar is wel goedkoper dan natuursteen zoals flag-stones, maar je vroeg naar de addertjes ...

Beton is poreus, wordt daardoor sneller vuil, maak het niet schoon met een hogedrukreiniger, de bovenlaag zal dan eroderen.
Tijdens de winter, bij vorst zal water dat in de "poriën" zit uitzetten, met alle gevolgen vandien.
Ik wil u ook erop wijzen dat de namaak -flagstone op de grote foto in de rechterbenedenhoek gebarsten is.
Er zitten ook duidelijk vlekken en een wazige film op de tegels.
Is niet echt kleurvast, na verloop van tijd zal het mooie blauw-grijs vervagen naar bruingrijs, wordt dan een onbestemde, groezelige, grauwe kleur.
Ook is het mogelijk dat het steeds terugkerende patroon op den duur gaat vervelen,
een pad met natuurlijke flag-stones is minder gelijkmatig, zo'n pad "leeft".
Ik heb al 38 jaar "echte" flag-stones en heb er geen enkel onderhoud aan, zijn nog even grijs als in het begin en ze barsten niet.
Bedenk ook dat er achter deze trend commerciële bedoelingen zitten, met het oogmerk winst te maken.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb betonnen voorgevormde stenen als tuinpad (zo gekocht) en deze zijn na 4 jaar niet gebarsten, wel zit er mos tussen de stenen, maar dat is wel mooi.
Z512099
9 jaar geleden
@pokemon, tuurlijk is mos tussen de stenen mooi, maar het addertje onder het gras is volgens mij het grijze kleurpigment en het materiaal beton : het grijs blijft niet en beton is poreus...
Er gaat niets boven natuursteen, heb het dan over 40 jaar i.p v. 4.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Z512099, natuurlijk is natuursteen erg mooi en sterk, er zijn tal van andere materialen die dat ook zijn en beland dan direct in een andere prijsklasse, maar dat is volgens mij de vraag niet. Het zelf maken van betonnen flagstones kan prima, de kans op scheuren is klein door de geringe afmetingen, scheuren in beton zie je over het algemeen op groter oppervlaktes.
Zoals eerder geschreven is betonnen bestrating niets nieuws (stoeptegels, klinkers etc,), complete industrieterreinen worden verhard met betonklinkers, stelconplaten e.d., deze scheuren ook niet en liggen soms al langer als 40 jaar en grijze klinkers zijn nog steeds grijs.
De kwaliteit hangt voor een groot deel af van de samenstelling van de specie en de afwerking ervan, zoals eddijst schrijft is goed te doen.
De toplaag bewerken met een stoffer heeft ook het voordeel dat het beton iets meer profiel krijgt en de minder snel glad zal worden, je zult dan wel iets vaker de bezem er over moeten halen omdat een ruwe toplaag ook makkelijker stof oppakt.
Groene aanslag kun je ook op natuurproducten krijgen, het hangt af van het gebruik en onderhoud, veel belopen betonstraten worden nooit groen terwijl weinig belopen natuursteen ook groen kan worden. eddijst schrijft hier onder "regelmatig nat maken", waarom?
Een veel gemaakte vergissing is dat beton niet moet drogen maar uitharden, het uitharden is een chemisch proces, dat proces duurt langer als het drogen (bij de toplaag zeker), als je beton bij warm droog weer niet nat maakt zal het uithardingsproces stoppen voordat het eigenlijk uitgewerkt is, hierdoor krijg je poreus en zwak beton. Verdiep je even in de samenstelling en bewerking van beton en je kunt een goedkope en mooie bestrating maken zonder scheuren.
Z512099
9 jaar geleden
@ R60M, grijze klinkers zijn na jaren nog grijs, maar wat voor grijs? Op de grote foto, rechts beneden meen ik een gebarsten betonnen flagstone te zien.
Flagstone's zijn niet goedkoop maar prachtig, waarschijnlijk bekijk ik het teveel uit esthetisch oogpunt, moest het om mijn bestrating gaan, ik zou niet op een paar euro's kijken...
Wel een interessante uiteenzetting en ik kan je daar voor een deel in volgen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Z512099, grijs is na lange tijd nog steeds grijs, een betonklinker is meestal helemaal op kleur, goedkope klinkers hebben soms alleen een gekleurde toplaag die er af kan slijten, de verkleurde grijze klinkers zijn meestal alleen maar vuil, met een hogedrukspuit is dat er zo af, doe dat alleen niet te vaak want je blaast dan kleine stukjes van de toplaag, daar is natuursteen weer veel beter geschikt voor (veel harder).
Bij de gescheurde "flagstone" op de foto is iets anders misgegaan, het lijkt er op dat de stone is bewogen voordat het proces is uitgewerkt, als men de stijfheid van vloerspecie gebruikt zal dat minder vloeien maar is wel makkelijker te bewerken.
Er is hier geen sprake van poreus en vorst, de straat is nieuw en de persoon op de foto is in T shirt de straat aan het leggen dus...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk verhaal! Dat waren ook de punten die ik op mijn lijstje had staan. Het klink allemaal zeer mooi...in het begin. Daarna word de kleur en kwaliteit van het pad blijkbaar aanzienlijk minder. Bedankt voor dit duidelijke antwoord!

Andere antwoorden (1)

Ruim 40 jaar geleden maakte ik al flagstones van beton.
Beton zelf gemengd in de verhouding 1 cement----2 zand--- 3 grind.
Of kant en klare betonmix.
Na 20 jaar waren ze er nog steeds, mogelijk nog veel langer maar ben toen verhuisd.
Grote flagstones 10 cm dik, kleinere iets minder dik.
Het beton mag net niet vloeibaar zijn, plastic er onder en mag niet te snel drogen, dus na een dag regelmatig nat maken als het niet regent.
Als de cement iets stijver aan het worden is, er met een stoffer over heen aaien.
Dan wordt de cement dichter en later harder.
Zie het als betontegels, die gaan ook tientallen jaren mee.
Als ze droog zijn, kan je ze kleuren met een watergedragen verf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
eddijst, +, kreatief, goedkoper en toch duurzaam.