Welke soort bamboe is het meest geschikt voor de toepassing?

Ik ben op zoek naar een geschikte bamboesoort voor de toepassing die ik daarvoor in gedachten heb.
De punten waar de bamboe aan moet voldoen:
-Eetbare scheuten
-Stevige stokken lang en sterk genoeg voor gebruik in de tuin.
-Woekerende soort.
-Moet goed tegen wind kunnen (staat in open veld op volkstuin)
-Bladeren pas beginnend boven ooghoogte.(1.60m)
-Liefst ook nog decoratief eruitzien maar dat is geen must. (de zwarte en witte bamboes vind ik erg mooi)
-Winterhard in Nederland (Zeeuws vlaams mild microklimaat)
Ik ben dus op zoek naar een multifunctionele bamboesoort die het goed doet in nederland.
De ruimte die ik beschikbaar heb voor de bamboe zijn twee hagen van 4-5 meter lang en 30-60cm dik/breed/diep.
Heeft iemand enig idee welke bamboesoort geschikt zou kunnen zijn.
Ik ben al de hele ochtend internet aan het uitpluizen maar er is zo overweldigend veel informatie die ook nog eens tegenstrijdig is dat ik door de bomen het (bamboe) bos niet meer zie.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Ik woon op Schouwen-duiveland en hier staat o.a. de zwarte bamboe.
Deze kan uitstekend tegen de zeeuwse ( zoute)wind en wordt hier tot nu toe bijna 4 m hoog en uitstekend wintergroen.
De stengels die inktzwart zijn, zijn zeer hard , recht en zeer sterk.
Na de aanplant zal de zwarte bamboe, aanvankelijk niet woekeren, maar na een jaar of 5 wel.
Of de scheuten ook eetbaar zijn, is niets van bekend.
Maar het afknippen van de scheuten is ook wel jammer, immers, er ontstaan dan geen nieuwe stengels.