Kun je bollen van een hyacint bewaren en later opnieuw planten?

We hebben een tijd geleden zo'n potje met drie hyacinten gekregen, maar die zijn nu uitgebloeid...
Kan ik die op de 1 of andere manier "bewaren" en later opnieuw planten, in zo'n potje of eventueel in de tuin?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
58.8K

Het beste antwoord

Het zijn geprepareerde bollen, dat zijn bollen die een temperatuursbehandeling hebben ondergaan.
Hierdoor gingen ze veel te vroeg bloeien.
Na de bloei moeten de bollen volop blad maken en hun bol gedeeltelijk vernieuwen voor het volgend jaar, dus zou je de bollen nu in een grote pot moeten zetten, voor het raam in de zon, optijd voedsel en water om de plant weer op kracht te laten komen.
Het worden dan hele slordige grote bossen blad.
Buiten planten heeft nu weinig zin, we zitten nog midden in de winter.
Dus eigenlijk is het niet zo goed haalbaar en is het een wegwerp product.
Is de bol groot genoeg geweest, wil het wel eens lukken hem het volgend jaar in bloei te krijgen, wel aanzienlijk kleiner dan dit jaar.
Bollen die eind febr. in bloei staan, kunnen daarna wel de tuin in., maar dat is dus 2 maanden later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ze inmiddels inderdaad in een grote pot gezet...en ja..het is eigenlijk jammer dat het een "wegwerp"-produkt is geworden..net als snijbloemen..die krijg je als ze aan het doodgaan zijn en in een vaas gaan ze daarna nog "doder"..jammer..

Andere antwoorden (3)

Gewoon in het voorjaar weer in de tuin zetten. Zelf laat ik de bol altijd in het potje zitten en verdrogen, in het voorjaar gaat hij dan weer de tuin in en met een beetje geluk gaat hij dan ook weer bloeien. De bloemen zijn vaak wel iets kleiner dan de eerste keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de bollen oppot, enb lekker uit laat groeien, komt er een redelijk formaat groene plant uit. Na een paar maanden uit laten drogen, zodat het blad af sterftg. Na een periode van koelte (in de tuin of in de koelkast) wordt dan een knop gevormt & kan de plant weer gaan bloeien.

Nu in de tuin zetten is niet zo verstandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorige antwoord is helemaal prima, alleen moet je de bollen in de herfst in de tuin planten.

Toegevoegd na 52 seconden:
Ik bedoelde het antwoord van Giweda