kan ik zomaar een hekwerk om mijn tuin zetten van twee en halve meter hoog?

Ik woon in een twee onder een kap woning op een hoek v/d straat. Er staan nu coniferen van drie meter hoog. Mijn zij tuin wordt gezien als voortuin, mag maar een meter hoog muurtje. Coniferen gaan het begeven,dus moet iets. Of weet iemand een betere oplossing? Liefst met weinig onderhoud! Ik wordt een dagje ouder en wil van het twee keer per jaar knippen van coniferen af!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (1)

Een schutting, muur of hek naast en achter een huis mag maximaal 2 meter hoog zijn tenzij er andere regels zijn volgens de gemeentelijke verordening of plaatselijke gewoonte. Vóór het huis is de maximale hoogte 1 meter. Wilt u een schutting van meer dan 2 meter hoog, informeer dan eerst bij de gemeente of u een omgevingsvergunning nodig heeft.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
En als er op de plek waar het om gaat al coniferen staan van drie meter hoog, dus één meter hoger? Kunnen die dan zonder problemen en zonder vergunningaanvraag vervangen worden door een hek van (ook) drie meter hoog? Dat lijkt de vraag te zijn van de vraagsteller.
Antoni
9 jaar geleden
Sorry, een kleine correctie op mijn reactie: het nieuwe hek is tweeëneenhalve meter hoog, niet drie meter. Het belangrijkste uit mijn reactie is het vervangen. Is dat mogelijk zonder problemen?
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
nee, die coniferen kun je niet zonder meer vervangen door een schutting van 2,5 meter, ook al zijn de huidige coniferen 3 meter hoog. plaatselijke gewoonte, waar ik over schreef moet je ook ruimer nemen dan de eigen situatie, waar de hoge coniferen de erfafscheiding vormden. gaat er om of het in de gemeente normaal is dat er zulke hoge erfafscheidingen staan. kun je aantonen richting gemeente, door met voorbeelden te komen uit de buurt.
Poet
9 jaar geleden
Plaatselijke gewoonte gaat hier vast niet op. Tenzij vrijwel iedereen het hier zo heeft.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Zet de schutting achter de coniferen en haal dan de coniferen pas weg. Dan kun je zeggen dat de schutting er altijd al stond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst even antwoord op Jackd, coniferen scheren door een hovenier kost €500,00 en dan 10 jaar zoals je schrijft is €10000,00 ik denk datik daar wel een hek voor heb! En dan nog was het erg slecht gedaan, koste mij drie jaar om ze weer recht te krijgen. Schutting mag volgens mij niet. Of maar een meter hoog. Dus vandaar dat hek met klimop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@1946: uw reactie is op de verkeerde plaats gekomen, maar dat maakt verder niet uit. 500,- vind ik veel geld voor het scheren van de coniferen, maar mogelijk staat er een groot deel niet op de foto.
500,- zou beteken dat het 1,5 dagen (12 uur of meer) werk is voor 1 persoon.
Maar ik moet toegeven dat zelfs al zou het de helft kosten: met 5000,- staat er ook een beste schutting.
(ik zat meer te denken aan een buurjongen die voor 10,- per uur werkt) Juridisch denk ik dat wat er staat niet uit maakt, deze coniferen mogen waarschijnlijk ook niet en als er iemand zou gaan klagen, dan mag de zaag erin op 1 meter hoogte.