Kan gras doodvriezen?

kan gras doodvriezaen? maakt het geen antivries aan in de cellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Ja,dat kan:
Het gazon in de herfst
Zorg ervoor dat het gras niet verstikt onder een laag bladeren, verwijder deze dus regelmatig. Nu niet meer bemesten! Het gras moet minder hard gaan groeien waardoor het in de winter goed bestand is tegen de vorst. Dit voorkomt het uitwinteren (doodvriezen) van het gras.
fremar
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Heb er wel erg in dat je niet loopt over een hard bevroren grasveld. In 't voorjaar zie je je voetstappen nog staan, daar is het dan gras doodgegaan. Afgebroken? Waarschijnlijk is het niet echt dood, maar het moet weer helemaal opnieuw vanuit de wortel uitlopen. Ik had eens mijn auto op het gazon gereden om een omgezaagde boom op te laden, en tot ver in het voorjaar zag je twee dode strepen staan van de banden.

Andere antwoorden (1)

Planten dus ook grasplantjes, nemen mineralen op om te kunnen leven en groeien.
Mineralen ( meststoffen) zijn eigenlijk zouten.
Hoe meer van die zouten in de plant zit, hoe beter de plant tegen de vorst kan.
Dus eigenlijk het zelfde als antivries!
In de afgelopen winter, was er eerst een tijd lang erg zacht weer, ( boven de 10 graden) hierdoor komt, ondanks dat het winter was, de sapstroom enigzins op gang en gaat de plant water op nemen.
Hierdoor worden de voedingszouten in de plant verdund, dus wordt de 'antivries' minder sterk.
Hoe meer water de plant opneemt, hoe zwakker de 'antivries'
Daarom zijn er de afgelopen winter zoveel planten bevroren.
Maar het grasplantje kan daar tegen, ook al ziet het na de afloop van de winter geheel bruin en dor, het is nooit echt dood.