Wat is het nut van schuursponsjes aan de boom?

Bij mij in de buurt zie ik een aantal bomen met een schuursponsje eraan getimmerd. Heeft dit een reden? Zo ja, wat dan?

Toegevoegd na 1 uur:
De schuursponsjes (geel met groen) hangen op gemeentebomen. Zodra ik de mogelijkheid heb, dan zal ik er een foto van maken. Ben helaas niet in de gelegenheid er even snel voor heen-en-weer te gaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nooit gezien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom vraag je het niet aan je buur? hij zal er zeker een gegronde reden voor hebben...

Antwoorden (3)

Ik denk om spechten tegen te gaan en zo de boom te beschermen, lijkt me in ieder geval nuttig.
Spechten kunnen hele bomen vernielen en wie weet houd een schuurspons ze tegen.
Dit is een inval idee, ik ben benieuwd naar de andere reacties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn het toevallig eikebomen? Dan zou het nl. kunnen zijn, dat dit de opmars van processie-rupsen zou kunnen voorkomen : ik zag op een regionale zender, dat die nu uit hun eieren komen, en hun opmars beginnen.
Ik kan er volledig naast zitten, hoor, maar dat ging door mijn hoofd : dat ze niet over schuursponsjes heen kruipen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien om te voorkomen dat katten in de boom klimmen op weg naar vogelnestjes?
Elders werd geadviseerd om dan om de boom een krans van kippengaas te doen, maar schuursponsjes (van ijzerdraad) zullen ook wel helpen.
Ivana