Heb je een kapvergunning nodig als je een boom wilt verhuizen?

Ik wil graag de boom meenemen naar mijn nieuwe huisje.
Het gaat om een oude perenboom maar draagt nog goed vrucht. (dit jaar helaas niet door de late vorst)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet dat de boom bij de "inventaris" van je oude huis hoort? Als de boom tijdens de bezichtiging door de nieuwe huurder of koper in de tuin stond mag worden verwacht dat als de nieuwe bewoner de woning betrekt de boom er nog steeds staat.

Het beste antwoord

Een kapvergunnig heb je pas nodig als een boom een bepaalde hoogte en/of doorsnee heeft bereikt. Ik weet die maten niet precies uit mijn hoofd, maar ene boom die nog ZO klein is dat je hem kunt uitgraven en verplaatsen, daar heb je belist geen kapvergunning voor nodig. Ga gerust je gang.

Hou er echter wel rekening mee, dat bomen verplaatsen niet altijd per definitie goed gaat. Zoek goed uit wat de voorwaarden zijn, en hou er rekening mee dat hij een tijdje nodig heeft om bij te komen en dus een jaar vruchtdragen kan overslaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
De dikte die de stam moet hebben om een kapvergunning te moeten aanvragen verschilt per gemeente ; kijk dat dus na op de website van je gemeente.

Toegevoegd na 8 minuten:
Uitgraven mag trouwens een stuk 'soepeler' dan kappen ; een kapvergunning heeft ook an sich niets te maken met het verwijderen van een bepaalde boom op een bepaalde plek, maar met de gevaren die het kappen zelf voor de omgeving kan opleveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Utrecht mag je alles kappen dat nog geen 50 jaar staat, tenzij het 'beeldbepalende' bomen zijn.
Maar uitgraven is geen kappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist in Utrecht heb je bij een stamdikte van 15cm doorsnee op 1.30 al een kapvegunning nodig, waar dat. bijvoorbeeld, in Alkmaar pas bij 20 cm is. Maar je hebt wel gelijk ; uitgraven is geen kappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niet helemaal:
"Als u één of meer bomen wilt kappen of kandelaberen (=snoeien), heeft u een omgevingsvergunning/kappen nodig. U heeft geen vergunning nodig als:
- de boom die u wilt kappen een stamdoorsnede heeft van minder dan 15 cm (gemeten op 130 cm hoogte) of
- op een perceel staat dat kleiner is dan 300 m2 en waarbij de boom niet ouder is dan 50 jaar."
http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=14561
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat inderdaad een hoop rompslomp scheelt voor de gemeente, omdat ze nu geen vergunning hoeven te beoordelen voor iedere te groot geworden boom bij een rijtjeshuis. Slim
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet het alleen wel even opzoeken bij de informatie over je eigen gemeente, want dat is echt niet overal hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de reacties maar wat heb ik met Utrecht te maken? Het is voor iedereen duidelijk dat ik in Kortenhoef woon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is gewoon EEN willekeurige gemeente als je googelt op 'kapvergunning' een van de eerste die er uit rolt.
Maar zoals ik al zei, je moet het voor je eigen gemeente bekijken. "Voor iedereen duidelijk' is het natuurlijk niet ; daarvoor moeten mensen echt eerst op je profiel kijken, en dat doe je normaliter niet bij elke vraag ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, ik mag jou wel. Je bent direct en draait niet om de hete brij heen. Ik zal je helpen om hoger te komen dan mijn achterneef Jelle (beste vent maar wel een weetal)
Daarom bij deze 10 punten erbij.

Andere antwoorden (2)

Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met bijvoorbeeld Copijn, een boomspecialist. Die kan je alles hierover vertellen. Die heeft ook een speciale boom-verplant machine. Die machine werd vroeger in de oorlog gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doet me denken aan die "mop".
Mannen, dekking zoeken achter die struiken!
Waarom liggen jullie achter die struiken? dan zie je niks! Kappen die struiken!
enzovoort enzovoort
Het hangt helemaal af van wat er in de kapverordening (of APV) van je gemeente staat. Je kunt je vraag dan ook het beste daar stellen. De dikte van de stam kan bepalend zijn, maar ook is het 'kappen' van vruchtbomen in veel gemeenten vergunningvrij. En in steeds meer gemeenten is alles vergunningvrij, behalve kappen/beschadigen van die 'waardevolle bomen' die op een door de gemeente vastgestelde lijst staan.
En dan heb je nog de vraag wat er juridisch onder 'kappen' wordt verstaan. De omschrijving in de verordening is bepalend voor de vraag of 'met wortel en tak' meenemen wordt gelijkgesteld aan uitroeien.
Het is overigens een hele klus om een oude perenboom te verplaatsen, en bovendien de vraag of-tie het overleeft. Maar daar gaat je vraag niet over.