Mag mijn zoon in een blokhut in de tuin wonen?

Ik heb een vraag met betrekking tot het wonen in een blokhut door mijn zoon.
Ik heb een koophuis met 640 m2 grond.
Aan de achterkant van mijn tuin wil ik een blokhut plaatsen en dan wil mijn zoon (16jr) hier in gaan wonen omdat wij een klein arbeidershuisje hebben en hij een hele kleine slaapkamer heeft.
Aan het eind van de tuin staat nu een oude stacaravan, deze wil ik dan vervangen voor de blokhut.
Maar mag dit?
Moet ik hiervoor vergunningen aanvragen?
Mag ik hier een septictank bij plaatsen zonder vergunningen.
Ik wil deze vraag nog niet bij mijn gemeente neerleggen want als ze nee zeggen dan is er ook meteen niets meer mogelijk

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
65.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt op het gebied van wonen en bewonen door verschillende gemeenten een heel verschillend beleid gehanteerd. Het bouwen in tuinen is in veel gevallen afhankelijk van de hoogte van de bouwsels. Soms is iets alleen meldingplichtig (geen formele vergunning nodig) als je bouwsel beneden de 2.75 of 2.50 m hoogte blijft.
Als de blokhut er nu al zou staan en uw zoon zou daar in gaan wonen, zou u waarschijnlijk geen enkel probleem hebben (tenzij hij harde muziek afspeelt, feesten geeft en andere overlast veroorzaakt). Dus wanneer u een schuur/ blokhut neerzet en op een gegeven moment komt uw zoon op het idee... ach, laat ik daar eens een keer in gaan slapen (later) het bevalt me prima, ik ga hier vaker slapen enzovoort denk ik niet dat iemand er een probleem van maakt/ maarrr!! hoe de verzekering zal reageren als er een keer iets mis gaat, is niet te zeggen. Alles heeft consequenties, dus iets semi-legaal doen (want een schuur is immers geen woning) ook. Wellicht kunt u op de website van uw gemeente informatie vinden? Dan raad ik u aan om een bekende daar eens naar te laten kijken, zo lang u zelf de gemeente geen idee wilt geven van wat u wilt. Dat lijkt me best kunnen, u heeft immers geen kwaad in de zin en u wilt ook geen slapende honden wakker maken. Overigens is er inpandig (dus onder uw dak) de mogelijkheid om een ruimte' onbenoemd' te laten -- wanneer iets een slaapkamer heet. moet aan alle eisen van een slaapkamer worden voldaan. Ik verzeker u dat in Nederland talloze kinderen slapen op zolderkamers die formeel geen slaapkamer zijn. En dat heel leuk vinden (die van ons vroeger ook, ze zijn nu het huis uit).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik durf het niet zeker te zeggen, maar ik verwacht dat het niet mag, dit omdat er geen woonvergunning is afgegeven voor de blokhut. Deze aanvragen kan tot flinke problemen komen, de blokhut moet dan aan allerlei eisen voldoen, zoals een keuken, een badruimte enzovoort. Een woning achter in je tuin mag wel, maar dan moet daar wel een vergunning voor zijn afgegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bovendien zal het bestemmingsplan gewijzigd moeten worden.
molenaar
9 jaar geleden
Volgens mij mag dat niet zonder een keuring op brandveiligheid .
ik zal dan eerst daar eens kijken
Erna55
9 jaar geleden
Je kunt daar altijd een tuin- rustruimte maken. Daar mag een bed in staan, een keukentje en een luierhoekje met tv etc.
En ach, een wc is ook wel handig, en een douche voor na het werken in de tuin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@molenaar, de brandveiligheid kan ook een probleem zijn als men er gaat slapen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@crea, ik verwacht ook dat het niet mag zonder een koffer vergunningen en aanpassingen.
Ook al is er geen bouwvergunning nodig dan houdt het nog niet in dat men zich niet bepaalde regels moet houden. De regels voor veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid en energiezuinigheid uit het Bouwbesluit en het burenrecht uit het Burgerlijk Wetboek gelden dan namelijk nog steeds. Zo gauw er een bed en keukentje in staat wordt het al een probleem. Men krijgt te maken met brandveiligheid en lozingsproblemen.
Met wc en douche in een tuinhuisje, dient er een aansluiting te worden gemaakt vanaf het toilet en douche in rechte lijn naar toilet en douche in huis. Men kan te maken krijgen met het Besluit lozing afvalwater huishoudens.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het spijt me maar of er een andere reden is maar waarom niet gewoon helpen naar een eigen huisje? sta borg voor een kamer of de huur.
Laat hij de was brengen onder genot van een kop koffie, het zal niet lang meer duren of hij komt zijn vriendin tegen waar hij mee verder wil.
En of zijn vriendin dan in een blokhut wil slapen?

Antwoorden (1)

Voor het bouwen van een tuinhuis of blokhut is over het algemeen geen bouwvergunning nodig.
Een tuinhuis en een blokhut vallen onder de regels voor bijgebouwen. Dit is dus iets anders dan een aanbouw of uitbouw, omdat ze niet aan de woning vast worden gebouwd.
Je hebt geen bouwvergunning voor het bouwen van een tuinhuis of blokhut nodig als het aan onderstaande voorwaarden voldoet:
1.Het tuinhuis wordt gebouwd bij een bestaande woning.
2.Het tuinhuis wordt op de grond gebouwd en niet als extra verdieping bovenop een bestaand gebouw.
3.Het tuinhuis mag geen verdiepingen hebben en dus maar uit één laag bestaan.
4.Het tuinhuis moet als doel hebben om het woongenot te vergroten en niet om bijvoorbeeld een winkeltje te beginnen of iets dergelijks.
5.De afstand van de weg of openbaar groen tot je tuinhuis moet minimaal 1 meter zijn als je bouwt op een achtererf.
6.De afstand tot je ‘voorerf’ moet minimaal 1 meter zijn als je bouwt naast je woning.
7.Heeft je tuinhuis een vloeroppervlakte van 10 vierkante meter of meer, dan moet de afstand tot de grond van je buren minimaal 1 meter zijn.
8.De maximale nokhoogte van je tuinhuis is 3 meter, gemeten vanaf het omliggende terrein, dus je tuin in de meeste gevallen.
9.Je erf mag niet voor meer dan de helft worden volgebouwd met bijgebouwen.
10.Vergunningsvrij bouwen kan alleen bij een permanente woning, dus niet bij een tijdelijke woning zoals een woonwagen of vakantiehuis.

Toegevoegd na 1 uur:
Officieel mag men er niet wonen, de blokhut heeft geen woonbestemming.
Overdag eten, drinken of verblijven in de blokhut is geen probleem. Wordt er 's nachts geslapen, dan is het wonen en dat mag officieel niet.
Een septic tank mag niet zomaar in de tuin worden aangebracht. U heeft o.a. vergunning nodig van het Waterschap. Het waterschap kan verontreinigingsheffing en de gemeente kan nog rioolheffing vragen.
Een chemisch toilet zou een oplossing zijn, maar dan is het was- en douche probleem niet opgelost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer de Vergunningencheck.
https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home/checken?init=true U zou ook vrijblijvend kunnen informeren bij een aanbieder van septic tanks welke vergunningen er nodig zijn.
http://www.postma-kunststof-tanks.nl/catalogus/septic-tanks/