waarom zijn bladeren niet altijd groen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.7K
ronron1212
9 jaar geleden
hoe bedoel je niet altijd groen?
Ritsuka
9 jaar geleden
bedoel je van verschillende bomen? of bedoel je zoals nu in de herfst?

Antwoorden (2)

In Jip en Janneke taal uitgelegd door Willem Wever:

Elke plant of boom is een soort voedselfabriek. Ze nemen water uit de grond en gas uit de lucht op. En met behulp van zonlicht worden er dan twee stoffen aangemaakt: een soort suiker en een stof die de bladeren groen kleurt. Deze zijn het voedsel voor plant en boom; ze groeien ervan en het geeft ze energie.

In de herfst schijnt de zon minder. Bomen en planten weten dan dat ze zich moeten klaar maken voor de winter. Ze sluiten hun 'voedselfabrieken' en gaan als het ware te rusten. Zonder zonlicht worden er geen stoffen meer aangemaakt, en het groen verdwijnt langzaam van de bladeren. Nu komen de kleuren geel en oranje tevoorschijn.

Eigenlijk zitten oranje en geel altijd al in het blad, maar in de zomer kunnen we de kleuren niet zien omdat er dan het groen over heen zit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ervan uitgaand dat je bedoelt dat bladeren in de herfst verkleuren. En niet dat je vraagt waarom niet iedere boom of plant dezelfde kleur groene bladeren heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommige planten hebben een ander kleurtje over het groen van het blad.
Maar hebben dus wel zeker bladgroen.
Door kruisingen met andere soorten, zijn spontaan andere bladkleuren ontstaan.
ook kan een andere bladkleur spontaan ontstaan ( mutatie)
De kweker heeft deze er vaak uit geselecteerd en daarmee ook weer gaan kruisen.
Zo ontstonden er veel soorten planten met gekleurde bladeren, bij planten die normaal groene bladeren hebben.
Maar er zijn ook planten met zilver blad, maar die kleur wordt veroorzaakt doordat deze bladeren zeer behaard zijn, om verdamping zo veel mogelijk tegen te gaan.
Planten met zilver blad komen voor in droge gebieden, met veel zon, erg warm en weinig neerslag.
Dan zijn er nog planten met geel of wit in het blad, we noemen dat bontbladige planten.
Het is een foutje van de natuur, of een virus ziekte waar de plant geen enkele last van heeft, alleen bont blad.
Deze planten hebben wel aanzienlijk minder bladgroen en groeien dan ook aanzienlijk langzamer.
In de vrije natuur, gaan dit soort planten op den duur vanzelf weer dood, juist door hun zwakke groei.
Maar als een kweker dit soort afwijkingen ontdekt, kan hij er mee gaan kweken en is er een nieuw spotontstaan, met ook een nieuwe naam.