Kun je een varen in een donker hoekje zetten als er een lamp op gericht staat?

Er staat een spaarlamp, equivalent 40 W.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Het beste antwoord

Varens zijn planten die met weinig licht toe kunnen. Maar er moet wat iets van daglicht zijn. Dat hebben planten nodig voor de fotosynthese, fotomorfogenese en chlorofylsynthese. Daarvoor zijn alle kleuren, of beter gezegd golflengten, nodig die in daglicht aanwezig zijn. Dus ook UV in zekere mate.

Een gewone lamp levert niet het juiste licht om de varen gezond te houden.
Je zult er een daglichtlamp bij moeten zetten die een gedeelte van een etmaal brand. En omdat het een varen is hoeft dat maar een heel klein deel te zijn.

Wat je ook kunt doen is een aantal spiegels zo ophangen en neerzetten dat er een bundel licht van buiten op de varen valt. Te beginnen in het raamkozijn.
Dan kost het u verder geen energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het spectrum van de lamp is ook van belang.
ik zou een daglichtlamp aanschaffen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar kan het wel?
Rieneke1
12 jaar geleden
alles kan, maar ik denk dat je varen op den duur zal gaan kwijnen als je er een gewone lamp op zet.
Rieneke1
12 jaar geleden
laiperd, een varen is een schaduwplant die niet op zon of warmte zit te wachten.
ik heb zelf al jaren daglichtlampen boven mijn planten, omdat ik een erg donkere kamer heb, en toch veel planten in huis wil.
ze doen het prima. evenzogoed bedankt voor het toelichten van de min, wel zo prettig.