wij hebben pruimen aan onze pr.bomen!maar nu zitten er rond de pit een soort kleine (witte )rupsjes wat kan ik hier aan doen om dit te v.komen

het is erg onsmakkelijk om pruimen te eten waar binnenin rupsjes zitten en ik verwacht als ik hier niet voor spuit dat dit probleem ieder jaar terug komt ! het is aan de buitenkant niet te zien dat ze erin zitten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Het beste antwoord

dit komt door de pruimenmot
Bestrijding
Zodra men de eerste eieren op de vruchten heeft waargenomen, kan men met de bestrijding beginnen. Men zal dus regelmatig moeten controleren of er eieren zijn afgezet. Dit ogenblijk kan voor de verschillende pruimenrassen nogal verschillend zijn. Vooral late rassen worden aangetast, zoals Victoria en Kwetsen. Indien wegens bepaalde weersomstandiheden de eieren over een lange periode worden afgezet, kan het noodzakelijk zijn na een week of twee de bespuiting te herhalen. De tweede bespuiting is dus alleen noodzakelijk, wanneer men na de eerste bespuiting nog veel nieuwe eitjes waarneemt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar kun je nu niets meer aan doen, deze aantasting komt vooral veel voor in pruimenbomen die matig of slecht groeien.
Geef de boom van de winter een rijke kalkgift, in het vroege voorjaar kunstmest 12-10-18 en daarna als het warmer wordt, culterra natuurmest (2x).
Een gezondere boom wordt minder aangetast.
Zorg er voor dat rondom de boom geen grasmat aanwezig is, maar kale grond, afgedekt met tuincompost, houtsnippers of beter nog met gemalen boomschors..
Dit voorkomt uitdroging van de grond in een droge periode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 2 pruimenbomen in mijn volkstuin, nl. de Opal en de Reine Claude Victoria. In het voorjaar heb ik de Opal gespoten tegen ongedierte en de reine Claude die ernaast staat niet.
De Opal heeft erg veel pruimen voortgebracht en alle pruimen waren ok. De Reine Claude heeft weinig pruimen, maar wel grote maar heeft ook allemaal witte wormpjes binnen in de vrucht.
Mijn conclusie is dat het komt omdat ik de Reine Claude niet heb gespoten tegen ongedierte.