Mijn palm (schroefpalm /pandanus veitchii) thuis wordt veel te lang. Hoe kan ik de palm inkorten zonder dat de plant dood gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
5K

Antwoorden (2)

Dat zal niet gaan, een palm heeft maar een hoofdstam en als je de kop er uit zaagt, loopt hij niet meer uit.
Probeer hem te ruilen met een kleinere.
Ik vind het trouwens wel heel bijzonder dat je palm zo goed groeit, want hij moet veel licht hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt hem marcotteren, maar doe dat wel heel goed voorbereid en weloverwogen, want het k'an je je mooie plant kosten !! Maar als hij andes straks zijn hoofd moet gaan buigen voor het plafond, is het misschien wel het proberen waard.
(Normaliter gebruik je deze methode om een plant met hele dikke zijscheuten / takken te stekken)

Neem een scherpe, schone zaag of mes en zaag de stam en stukje in. Verpak de wond in een dikke laag kletsnat mos dat je stevig inpakt in dikke plastic zodat het niet uitdroogt. (of fabriceer er een bloempot of halve fles omheen met potgrond er in). De bedoeling is dat de plant op de wond nieuwe wortels gaat vormen (en dat stukje heb je niet helemaal in de hand). Daat gaat best een heel poosje overheen.

Zodra de wortels uit het plastic beginnen te groeien (of de hele plastic container vol zit met wortls) zijn ze vermoedelijk groot genoeg en kun je gaan stekken.

Daarvoor zaag je de plant ONDER de wortels af, en stopt hem in een nieuwe pot met verse aarde en de juiste mest. Weer een heel tijdje goed voor zorgen tot de stek goed geworteld heeft.

Soms kun je de oude plant zo gek krijgen dat hij zonder zijn top zijscheuten gaat maken, door de afgexaagde top van de oude plant goed af te dekken met was oid. Op dit proces heb je geen invloed, maar het schijnt wel het natuurlijke ' doorleven - na - onthoofding' - mechanisme van de plant te zijn. Eigenlijk garandeer ik je daarbij meer succes dan het marcotteren zelf, want dat is eigenlijk echt wel een vak. Maar, nogmaals, het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de site gekeken van palmvrienden, maar jouw advies is gebaseerd op de Yucca of wel palmlelie, maar dat is helemaal geen palm.
Marcotteren van een yucca gaat erg goed en ook de hoofdplant loopt altijd weer uit, maar dat geldt niet voor echte palmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, die link heb ik er pas later bij gezocht.
Marcotteren werkt voor alle dikke houtigige planten, althans, deze specifieke soort ken ik niet. Ik heb het wel gedaan met monstera's en diverse ficussen en inderdaad Yucca's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit trouwens niet uit dat jij gelijk hebt hoor.