Hoe kun je een klimplant vermeerderen?

Ik heb 1 tak met een paar bladeren, zonder wortels. Ik vind dit zo'n mooie klimop die ik nergens heb kunnen vinden, in geen enkele tuincentrum. Is het mogelijk dat hier wortels aankomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.8K

Het beste antwoord

Een goede manier is dit:

vanaf onderaan gerekend verkip je de stengel.

Je knipt net boven elke tweede bladpaar, dus krijg je stukjes met per stengel 2 x 2 bladparen.

Het onderste paar haal je tekens weg. En als er bij het bovenste paar meedere bladeren zitten, haal je de grootste weg, zodat je 2 kleinere overhoud.

Die zet je in een flinke bloempot met lichte aarde, dus bijv± potgrond met wat zand, vermiculiet erdoor of speciale stekgrond. En nu de grond vochtig houden, niet te droog of nat.

Evt kun je er plastic over doen, of stekpoeder gebruiken, doe ik zelf nooit.

Nu in de gaten houden: als de stekken aanslaan zie je na een paar weken nieuwe blaadjes verschijnen. Als dat er bijv 4 zijn, haal je de stekken uit de bloempot en geeft ze elk een eigen pot.

Als ze flink gaan groeien, snoei je ze nog een keer laag af, dan worden ze lekker bossig Weer even wachten tot ze opnieuw groeien en dan kun je ze uitplanten. Kan dit jaar nog..
Dit kan met heel veel planten, klimop, moet makkelijk gaan, kamperfoelie, hortensia, zelfs smeerwortel is mij gelukt. Bijna alles lukt, (niet alle stekjes, maar een paar) behalve japanse wijnbes, dat is me nog nooit gelukt.

Een andere methode is die ik nu bedenk maar nog nooit geprobeerd heb is: je neemt een lange bloembak of stukje in je tuin en legt de hele scheut op de aarde. Je zet t vast met een paar takjes. Daar waar bladeren zitten doe je wat potgrond en drukt die stevig aan. De bladeren moeten daar wel bovenuit komen. Zitten ze erg dicht op elkaar, dan hou je sla je er 1 of 2 over. Grond weer vochtig houden en i.p, komt op elke knoop een nieuw plantje. Bij bv braam zou dat kunnen. Succes! (ik ga t bij de japanse wijnbes proberen, haha

Toegevoegd na 8 uur:
Als je met 2 bladparen iets erg ieligs over houdt, kun je ook na 3 bladparen snoein, je verwijderd er dan 2 en houdt de bovenste over. Van 1 tak kan je soms heel wat stekjes halen. Niet alles zal aanslaan, maar een paas wel..

Toegevoegd na 8 uur:
Als je met 2 bladparen iets erg ieligs over houdt, kun je ook na 3 bladparen snoein, je verwijderd er dan 2 en houdt de bovenste over. Van 1 tak kan je soms heel wat stekjes halen. Niet alles zal aanslaan, maar een paas wel..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Wat een professional zeg.++++
Wil je mij een weekje in de tuin helpen??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha, dit heb ik weer van mijn moeder geleerd.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je een beetje stekpoeder in water moet oplossen en het hier in zetten hoop kan bieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klimplanten kun je prima stekken!