er staat dat je de witte bloemen uit de aardbeienplant moet verwijderen om grotere aardbeien te krijgen maar uit de bloemen groeit toch de vrucht ??

haal je niet de vrucht weg als je de bloemen eruit haalt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
13.5K

Antwoorden (4)

Niet alle bloemen weghalen, maar ongeveer de helft.
De plant heeft anders teveel energie nodig om alle aardbeien te maken. Als je de helft weghaalt, dan blijft er energie over voor de anderen, en dus grotere aardbeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet de bedoeling alle bloemen weg te halen, want dan krijg je idd geen vruchten.
wel kan je een deel van de bloemen weghalen, zodat de plant meer energie overhoudt voor de resterende bloemen/vruchten, die dan ook groter kunnen worden.
mij lijkt het lood om oud ijzer, ik haal nooit bloemen weg.
wat mest doet ook wonderen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doe jij mest op je aardbeien?
ik altijd poedersuiker okee, ik weet het. oud grapje
Rieneke1
13 jaar geleden
ik kende 'm nog niet :)
Ik kom van de tuinderij,en heb het nog nooit zien gebeuren.
Wat wij wel deden was dit.
Als we nieuwe planten voor het volgende jaar wilden hebben.
Dan werden de bloemen eruit gehaald.
Zodra ze in bloei kwamen.
Zo gingen de rangen waar de nieuwe planten aankwamen zich sneller vermeerderen.
Dus de plant ging zich concentreren op het vermeerderen van scheuten.
In plaats van vruchten te zetten.
En we hadden altijd grote aardbeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je doorbloeiende aardbeien gekocht en bij je geplant.
Bij pas geplante doorbloeiende aardbeien is het verstandig de eerste bloemen( zitten al in de knop) er uit te halen zodat de plant eerst sterker wordt en las later in het jaar gaat bloeien.
Door deze handeling vormt de plant eerst meer wortels en bladeren om pas daarna vrucht te gaan geven, zouden er nu gelijk al vruchten aan komen, dan zal de plant niet groeien en blijven ook de aardbeien kleiner.
Is dus een goed advies!