wat doen met een ondervoed ,dunne superkleine pad/bruine kikker?

hij liep net over de tuintegels, ,heel onhandig alsof hij te koud was geworden of zijn super dunne potjes niet goed werken. Ik heb hem nu ff binnen in een bakje gezet met bladeren erin ,waar hij nu rustig onder zit, maar ik denk hij is te zwak om te overwinteren ...of niet?..en wat kan ik hem aan extra eten toe dienen dat hij aansterkt?
Onder de schuur is een klein gat waar ze vaak uit komen , kan ik hem erin laten lopen voor de winter?..ik ben bang dat hij nog veel te klein en dun is.
Op dit moment zit hij heel rustig onder de blaadjes ..maar ik wil hem niet naar buiten laten als hij er dood gaat. WAT kan ik het best met hem doen?

Toegevoegd na 10 uur:
bedankt voor jullie antwoorden ..helaas is het beestje al heel kort na mijn bericht hier.. in mijn hand overleden.- helaas ,maar voor hem beter zo.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.7K

Antwoorden (2)

Niets doen is het makkelijkst, dit padje overleeft de winter mogelijk niet, maar hij is eigenlijk al opmerkelijk oud. Padden produceren heel erg veel jongen per jaar en uiteindelijk overleven er maar enkele. Deze ziet er enigszins dun uit, maar laat het padje gewoon zijn ding doen en accepteer dat we niet elk jaar een groei van de paddenpopulatie van 50000 procent hebben. Je kunt het padje overigens in een bakje met wat vochtige bladeren/turf/strooisel in de koelkast bewaren op een temperatuur van 4 graden. De volwassen dieren worden begin maart alweer actief voor de voortplanting, waarna ze weer terug in winterrust gaan, maar een jong beestje zet je het liefst weer buiten als er weer wat insectjes door het gras lopen, zeg half april.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een tweejarige bruine kikker die erg ziek is.
Dus gewoon los laten en snel vergeten.
Van iedere 1000 jonge bruine kikkertjes, worden er 7 a 8 uiteindelijk een volwassen kikker.
Van die duizend heb jij er nu eentje gevonden die het niet redt.
Heel goed voor de natuur en de soort zelf.
Alles wat niet optimaal in het systeem past, gaat gewoon dood.
Anders zou de soort uitsterven.
Stel dat je deze met allerlei trucjes in leven houdt en hij volgend jaar volwassen is en gaat paren, dan zullen de jongen er van ,al helemaal niet meer overleven.
Of de eitjes komen gewoon niet uit.
Dus als we met zijn alle, de arme zieke en zwakke kikkertjes gaan helpen, zal de soort zelf uitsterven en dat wil toch niemand?
De meesten jonge kikkervisjes en kikkertjes zijn een onderdeel van de voedselketen.
Voor een deel worden ze ook door soortgenoten opgegeten en een klein deel wordt ziek en gaat dood.
Los laten is het beste.
Vind je dat zielig, maak hen dan dood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Wie heeft er nou gelijk wat betreft of het een kikker of een pad is? Beide beantwoorders hebben een goede reputatie...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Slechts een heeft er gelijk :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken dit verschijnsel ( zo mager) eigenlijk alleen bij de bruine kikkers, dus ging ik er van uit dat ook dit een bruine kikker was, echter nog eens goed naar de ronde en brede kop gekeken, moet ik bekennen dat het inderdaad een gewone pad moet zijn, dus heeft viridiflavus gelijk.
Er is op dit gebied erg weinig echte kennis aanwezig en regelmatig verkeerde antwoorden van andere GVers, dan wordt je zelf wat slordiger. :-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanzelf op een natuurlijke wijze overleden, prima, hoeft de mens daar niet meer over te beslissen.
En zo hoort het ook eigenlijk, de mens wil al veel te vaak ingrijpen bij een stervend dier, tenminste als ze het zien gebeuren, anders maakt het ze ook niets uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ed voor je antwoord en reacties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je vlindertje