hoe haal ik het beste gras uit de aarde van mijn tuin?

hallo,
1x in de maand doe ik het onderhoud van mijn vootuin. die bestaat uit planten in aarde. Nou heb ik al sinds ik hier woon veel last van gras in de aarde. ik wil dat er heel graag uit hebben. maar mijn manier werkt niet. Hoe haal ik het grag er het beste tussenuit? Het groeit namelijk ook tussen mijn planten in. is echt geen gezicht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eenjarig gras?
meerjarig gras?
Kweekgras?

Antwoorden (4)

Ik denk dat het beste is om het met wortel en al met de hand eruit te trekken. Even een klusje maar het werkt wel.
Als je grond erg vast is en dat lukt niet even met zo een "klauwtje" (sorry weet niet of dit de goede naam is, zo een soort harkje met drie pootjes) de grond goed losmaken en alles met wortel en al eruit halen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Als je kale aarde hebt, zal daar van alles in opschieten. Dat is alleen te voorkomen door

- of alles dicht te laten groeien (dus vol zetten met planten, denk aan bodembedekkers als klimop of iets dergelijks, ook groen in de winter)

- of de kale grond afdekken met dingen als houtsnippers of kiezels - waarbij het verstandig is om eerst antiworteldoek neer te leggen (gaten maken voor de planten die er al staan) zodat er niets vanuit de bodem op kan slaan.

Doe je dat niet, dan zul je dus inderdaad om de haverklap gras moeten uittrekken, want waarschijnlijk zit de grond vol zaden en staat er in de omgeving ook genoeg gras dat zaad verspreidt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn middelen om het gras niet weer te laten komen, zoals roundup. Let wel op dat je hierbij dicht bij de wortels van het gras moet sproeien en dat andere planten hier niets van mee krijgen.

Mocht dit niet een mogelijkheid zijn dan zit er niets anders op dan het handmatig verwijderen van de zoden. Dus met wortels en al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Handmatig wieden is echt de oplossing, het kan een tijdje duren voor het echt niet meer terug komt maar de aanhouder wint.
In mijn tuin was een jaar of 10 weinig tot niets gedaan en dat betekent tot vervelends toe wieden en nu na 3 jaar begin ik op sommige stukken te merken dat het minder wordt.
En overal gras, dat komt omdat gras heel gemakkelijk uitzaaid en hier zitten die zaden nog van jaren geleden in de grond.
Als je veel gaat spitten, harken of schoffelen verplaats je de zaden en komen ze ergens anders weer boven.
Heel veel geduld en succes gewenst met de tuin.