Hoe kan ik franse geraniums het beste overhouden de komende winter?

Ik beschik alleen over een niet vorstvrije schuur en een "warme"zolder.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
14.8K

Het beste antwoord

De geranium of ooievaarsbek is de favoriete bloem van veel mensen. De bloemen zijn klein, mooi en relatief makkelijk te onderhouden. Het grote nadeel is dat ze maar één jaar bloeien. Maar is er dan geen manier om deze prachtige bloemen te laten overwinteren? Toch wel! Lees verder om te achterhalen hoe je ze precies de winter laat doorkomen.

De makkelijkste manier om je geranium de winter te laten doorkomen, is om een nieuw takje van de plant af te knippen. Het beste moment om dit te doen, is eind augustus of begin september. Het afgesneden stukje zal volgend seizoen beter groeien in vergelijking met de overgebleven houterige takjes van de plant. Let wel op dat je bij het snijden van de plant een zuiver mes gebruikt. Indien je mes nog vuil is, kan je bacteriën of schimmels van de ene plant naar de andere overbrengen.

Het inplanten

Vooraleer je het stukje geranium gaat planten, ontdoe je het eerst van blaadjes en bloemen. Daarna plant je het stukje in potgrond. Natuurlijk kan je ook perliet of humus gebruiken. Geef het plantje voldoende water en zet het op een plek waar het onrechtstreeks licht krijgt. Zodra de plant begint te bloeien, geef je het volledig zonlicht. Na ongeveer 2 weken begint je nieuwe plantje wortels te krijgen.

Als alles toch mislukt

Beginnen de afgesneden takjes maar niet te groeien en komt de vrieskou er al aan? Dan kan je altijd nog heel de plant laten overwinteren. Snoei de plant zo fel mogelijk en plaats het in nieuwe potgrond. Kies een zonnige plek uit en zet daar je geranium neer. Het is belangrijk dat je de meest zonnige plek uitkiest. Geef je plant niet te veel water of voedsel tijdens de winter. Eenmaal per week water geven is meestal al ruim voldoende voor de wintermaanden.

Je mag de plant pas beginnen voeden van zodra deze begint te bloeien. Vanaf mei kan je de geranium gemakkelijk terug buiten zetten. Vrieskou is natuurlik funest voor de plant, dus zorg ervoor dat je geranium in alle omstandigheden uit de kou blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat je goed kan doen is de geraniums afdekken met een laag stro, wat je los, maar niet té, los uitspreidt over de planten. Zo zijn ze minder vorstgevoelig.
In de 'wilde natuur' worden planten in de winter bedekt met een laag afgevallen bladeren en overleven zo makkelijker, en deze mensenmanier werkt ook prima.
Succes met je franse geraniums!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het afdekken met stro is inderdaad prima, maar ook belangrijk - dat geldt voor al je planten in pot - is om alles tegen de gevel van het huis te zetten, daar is het minder koud dan midden in een tuin, op het terras of balkon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plusje! tegen het huis zetten is inderdaad een goede om samen met het stro te doen. dan moeten ze het best redden
Franse geraniums zijn een stuk lastiger dan de gewone soorten, om over te houden.
Op een donkere warme zolder is de kans erg groot dat de planten indrogen en daardoor niet meer uit lopen.
Zouden ze dit wel doen, zo eind februari, dan moeten ze in het licht staan en verzorgt worden tot in mei.
Als ze dat allemaal zouden overleven, zullen ze eenmaal buiten eerst verbranden door het directe zonlicht.
Hierna gaan de planten zich aanpassen en nieuw blad maken.
Zo ergens pas in juli, zouden ze dan kunnen gaan bloeien.
Dus alleen een donkere zolder is eigenlijk niets.
In het voorjaar nieuwe bloeiende planten kopen is veel slimmer.