Een Plataan kan aangetast worden door de schimmel Apiognomonia errabunda, die het blad aantast en kankerplekken op de twijgen en takken veroorzaakt. Bij aantasting kan het noodzakelijk zijn de takken fors terug te snoeien om zo de schimmel kwijt te raken, maar meestal herstelt de boom vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De foto is niet echt heel erg duidelijk, maar het ziet er gewoon uit als korstmos ; dat groeit - met name in de schaduw- heel makkelijk op allerlei bomen en struiken (en dapannen, en tegels).

Vaak is korstmos een teken van schone lucht, want ze zijn erg gevoelig voor luchtvervuiling. Voor de planten / bomen zelf kan het beslist geen kwaad. Het is en normaal onderdeel van een gezonde natuur.