tuin alleen bereikbaar via gemeentegrond, mag dat?

Onze woning heeft de voordeur aan de zijkant (hoekwoning) die gelijk grenst aan grond van de gemeente. Nu hebben wij een voortuin die dus alleen bereikbaar is via de gemeentegrond. Wij proberen aan de zijkant een strook grond via de gemeente erbij te kopen om de voortuin zo ook te betrekken bij het geheel.

Dit is helaas afgekeurd. Bestaat er geen wet voor hoe je je tuin moet kunnen betreden? Mag dit zomaar over gemeentegrond? Moet je je tuin niet kunnen betreden via huis of eigen grond?

Ik kan er helaas niets over terugvinden.
Iemand een idee?

Het gaat trouwens om gemeente Amstelveen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Antwoorden (2)

Gemeentegrond is openbaar, en het hoeft helemaal geen probleem te zijn daar overheen te lopen. Zeker niet als het een strookje gras of zelfs kale aarde is.

De reden dat die strookjes vaak niet te koop zijn, terwijl het soms inderdaad de enige mogelijkheid is om op je eigen grond te komen, is dat er vaak leidingen onder liggen waar ze in geval van nood bij moeten kunnen. Je mag dus niet in die grond spitten, bomen planten, beton overheen gieten, dat werk. Maar er overheen lopen of een paar gezellige bloemetjes planten mag vaak best.

Zie het een beetje als de stoep ; die is ook van de gemeente, daar mag je ook geen rare dingen mee doen, maar je mag er wel overheen lopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De gemeente zal, zoals Marleen al aangeeft, wel een reden hebben om dit stukje grond niet te verkopen. Jij hebt, zoals dat heet, recht van overpad. Recht op overpad is, het ongevraagd mogen betreden van andermans grond. Omdat de grond niet van jou is, moet je de eigenaar om toestemming vragen als je bestrating wilt aanbrengen. Dit is meestal geen probleem, omdat de gemeente het (meestal) wel goed vindt dat jij die strook bijhoudt.