wat voor struik is dit?

Ik wil graag weten wat voor struik dit is i.v.m. het snoeien.
alvast bedankt!

Toegevoegd na 3 uur:
Tot zo ver ik weet komen er geen bloemen aan, hij zat onder de luizen of vlooien haha van dat zwarte spul, ik heb hem begin dit jaar wat ingekort omdat hij aardig hoog en breed werd.
Verder dus echt geen idee wat voor boompje/struik dit zou moeten zijn.
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-8LAVFANG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-CS7L8RBJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-XQQJ6ZSS.jpg

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.3K
Rieneke1
9 jaar geleden
Gelderse roos?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee geloof het niet. Deze krijgt geen bloemetjes..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedere plant, struik of boom heeft een bloeiwijze, ook de struik die jij laat zien zal op een of andere manier bloeien. Geen bloemen, geen zaden of vruchten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je hem op het verkeerde tijdstip snoeit. bloeit hij inderdaad niet. Ik had in mijn vorige huis ene perenboompje, die volgens de buren al 10 jaar nooit gebloeid had. Toen ik er woonde bloeide hij wel. Ik heb een gelderse roos (viburnum tinus) die ook jaren niet gebloeid heeft. Nu bloeit hij bijna jaar door.

Antwoorden (2)

Volgens mij is het een Hibiscus syriacus. In de volksmond heeft die verschillende namen, Septemberroos, Chinese roos, Altheastruik of gewoon Hibiscus.
Snoeien:
Hibiscus wordt ongeveer 300cm hoog en heeft van zichzelf een mooie habitus. Snoei is dus indien de Hibiscus op de juiste plaats staat niet nodig. Ieder jaar controleren op schurende en/of zieke takken en uitknippen in het najaar. Tevens kan je ieder jaar voorzichtig een verjongingssnoei- toepassen maar denk dan aan maximaal één tak tot aan de basis wegsnoeien.

Toegevoegd na 16 seconden:
[IMG]http://i61.tinypic.com/29vfk8i.jpg[/IMG]

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik hoop dat deze foto wel lukt.
http://i61.tinypic.com/29vfk8i.jpg

Toegevoegd na 20 uur:
Deze plant bloeit niet altijd.
http://www.groeninfo.com/forum/algemeen_bloemen_en_planten_forum/14946-hibiscus_die_niet_bloeit.html#.VDKnCxaqLYE
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is zeker geen Hibiscus, die heeft totaal ander blad, wel lijkt de groeiwijze van de struik op de foto op een Hibiscus.
Mogelijk is het een Viburnum, daar zijn heel veel soorten in.
Ook het verkleuren van enkele bladeren is typisch een Viburnum.
Neem een blad van de struik en breek hem voorzichtig in de lengte in tweeën.
Bij een Viburnum, blijven de twee helften met draadjes aan elkaar hangen.
Aan de groeiwijze van je struik is te zien, dan snoeien niet belangrijk is.
Weet je nog welke bloemen er aan komen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er zijn ruim 300 soorten Viburnum, die van de foto is mogelijk de Viburnum opulus en lijkt een of twee jaar geleden flink te zijn gesnoeid.

Toegevoegd na 4 dagen:
het blaadje in tweeén breken is niet van toepassing op de Viburnum, maar voor de Cornus, sorry, te haastig getypt., foutje van mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou voor zover ik weet komen er geen bloemen aan.. ik heb hem voor de zomer inderdaad wel een stukje ingekort en wat lager gemaakt.
Ook zat hij onder de luizen of vlooien (zwarte beestjes).
Aangezien ik niet echt groene vingers heb leek het me wel handig om te weten wat voor plant/struik het is voor ik hem voor de winter nog weer korter maak. http://www.mijnalbum.nl/Foto650-XQQJ6ZSS.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto650-CS7L8RBJ.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto650-8LAVFANG.jpg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de eerste nieuwe link bovenaan open klikt, is het blad identiek aan de foto die ik heb geplaatst. Als je de struik vergroot van de eerste foto van de vragensteller zijn de bladeren ook drielobbig en ingesneden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, het is de derde link, met het gespleten blad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor mij is het dan inderdaad de Viburnum opulus of wel de Gelderse roos.
Door het snoeien is er geen bloei geweest en de Gelderse roos is berucht om zijn toppen vol met zwarte luizen.
Indien hij wel gebloeid zou hebben, zaten er nu trosjes rode bessen in de struik..
De struik is nu zo compact door het snoeien.
Komend voorjaar niet snoeien en de struik zal volop in bloei komen..
Ook de jaren er na is snoeien niet echt nodig..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie nu pas je derde foto met het blaadje.
Je moet hem niet in de lengte, maar in de breedte doorbreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fader, de bladeren lijken er meer op dan ik zo dacht.
De vraagsteller heeft hem dit voorjaar flink gesnoeid, dan zou de struik als het een Hibiscus zou zijn, ook goed gebloeid moeten hebben.
Maar er zaten geen bloemen aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moet zeggen dat de 2 struiken (Hibiscus) die mijn zuster een paar jaar geleden in haar tuin had ook ieder jaar veel last van luizen hadden. Het is omdat mijn zus die struiken had staan, ik die onmiddellijk herkende.
Het enige probleem hier, is dat er geen bloei geweest is volgens de vragensteller..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik nu vind op Google @eddijst, is dat Hibiscus niet altijd bloeit.
Over de struik die jij beschrijft, vind ik dat niet. https://www.google.be/search?client=firefox-a&hs=Zy&rls=org.mozilla:nl:official&channel=rcs&biw=1920&bih=959&q=hibiscus+bloeit+niet+meer&revid=958378810&sa=X&ei=FKUyVISCF8bgOObTgPgJ&ved=0CGMQ1QIoAA
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier heb jij nog een antwoord op gegeven ;) http://www.goeievraag.be/vraag/huis-tuin/tuin/bloeit-bonte-hibiscus-buitenplant-nooit.81263
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het ook niet echt op een hibiscus lijken hoor
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fader, zoals je kunt lezen gaf ik al aan, dat mogelijk de struik flink is gesnoeid, omdat het een voorjaars bloeier is, knip je dan ook al de bloemknoppen er af, als reactie op het snoeien, vormt de struik veel lange rechte takken die strak naast elkaar staan en dus een compacte vorm geven, precies zoals een Hibiscus er uit ziet. . De vraagsteller heeft al geantwoord, dat de struik inderdaad dit voorjaar flink is teruggesnoeid. Toen wist ik het zeker. Ook zijn op een van de foto's enkele verkleurde bladeren te zien, terwijl de rest nog groen is, dit is ook een kenmerk van de Gelderse Roos. Ook is deze struik bekend om zijn enorme zwarte bonen luis aantasting, die de toppen totaal zwart kan maken. Ziet er vreselijk uit. Maar ik hoef jou niet te overtuigen, vind het wel positief dat je zo vol houd.