Hoe haal je handig de grond en het groeisel van het grind op je schuurdakje?

Ik heb zo'n grindlaag op het lood van mijn platte schuurdakje. Daar is in de loop van de tijd zand/grond tussen gekomen en inmiddels groeien daar planten op. Ik hoor dat dit het risico op lekkage van het lood oplevert. Maar steentje voor steentje afborstelen zou erg vele tijd kosten. Hoe kan dat handiger?

10 jaar geleden
in: Tuin
4.2K
Ivana
10 jaar geleden
Waarom moet dat grind schoon? Op ons schuurdak groeit tussen het grind gewoon gras. Het wordt er heus niet lek van. Er zijn ook ECO-daken waar ze speciaal vetplantjes op laten groeien.

Het beste antwoord

Mijn buren doen dat zo: De zoon en vader halen het grind op, vervolgens staat moeder klaar met een groot vergiet, het grind wordt uitgebreid gespoeld in een speciekuip gevuld met water en groene aanslagreiniger, vervolgens wordt het grind in de zeef geplaatst en beetje voor beetje gezeefd. Ik baal altijd van de herrie, maar het schijnt prima te werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Is een idee. Klinkt toch nog wel omslachtig dus ik wacht nog even verder reacties af.
Het woord "altijd" zint me niet erg want dat geeft bepaald niet het gevoel dat je er een flink tijdje vanaf bent na zo'n actie. Verder zal het een oplossing zonder "moeder" moeten zijn. Gelukkig heb ik wel 2 zoons ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp dat dit altijd negatief overkomt, maar mijn buurvrouw is nogal overdreven schoon, ze doen dit 1 keer per jaar, voordat de zomer echt begint. Wel stofzuigt ze meerdere keren per week haar oprit en plaatsje achter. Alles moet glimmen en blinken :)
Poet
10 jaar geleden
Ok dat klinkt als: 1x per 5 jaar zónder anti-alg is ook goed. Nu is het een kansrijke optie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord+ alleen is algendood niet echt nodig, zonder dat is het ook prima.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals ik al zei, mijn buurvrouw wil alles glimmend en zo schoon mogelijk, op het dak zal er wel alg op het grind komen.
Bedankt eddijst.

Andere antwoorden (1)

Als het goed is ligt er geen lood op het dakje, maar een teerproduct.
Dit gaat na verloop van tijd lekken, of er nu wel of niet iets op het dak groeit.
Hopelijk is er een opstaande rand langs dit grind zodat onderstaande kan werken.

De meest makkelijke manier om dit grind schoon te krijgen is deze:
Dek de regenwater-afvoer af zodat daar geen vuil of water in weg kan spoelen.
Zet uw tuinslang met vol vermogen, en liefst slootwater, op uw dak om dit met water te vullen. Laat dit enige tijd zijn of haar gang gaan. De grond en de planten zullen los komen en over de rand van het dakje heen naar beneden storten, samen met een deel van het water.
Reken op ongeveer een uur voor een dak van 6 vierkante meter.
Zet de pomp uit en bekijk via een keukentrap het resultaat.
Lijkt het prima schoon te zijn geworden, dan maakt u de regenpijp weer open en spoelt nog heel even door om ook de regenpijp schoon te hebben.

Groot voordeel hiervan is dat, met heet weer, dit dak vol water de omgeving een beetje zal afkoelen.

Wilt u van het hele gedoe af zijn, dan is eigenlijk de beste optie het grind opzij te schuiven, vijverdoek neer leggen, maar zo dat het regenwater nog wel de regenpijp kan bereiken, het grind er weer op leggen, en gewoon laten komen wat er komt aan plantjes. U krijgt dan een "groen dak", wat uw schuur beter koel houdt, wat de stadsnatuur nog iets te bieden heeft, wat zeer onderhoudsarm is, wat zeer milieuvriendelijk is, wat niet zal gaan lekken zolang er zich geen eikenboompje wil gaan vestigen, et cetera. (Als u er eens per jaar bij klimt om zaailingen die er als stevige takjes uitzien weg te halen dan zit u goed met dit dak.)
Het enige mogelijke nadeel ervan is dat u het misschien enige tijd tegen het oordeel van buurtgenoten zal moeten verdedigen.

En anders dus gewoon ter plaatse (op het dak zelf) uitspoelen door het dak enige tijd onder water te zetten.