Ben op zoek naar een (goedkoop) zonnepaneel om een dompelpomp op te laten draaien...wie heeft enig idee?

Momenteel gebruik ik gewoon m'n stopcontact om m'n watervaten van 1000 ltr te vullen en het peil van een zwemvijver die niet helemaal waterproof is aan te vullen, maar aangezien die pomp nu zowat hele de dag aan staat leek een zonnepaneel me wel wat.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dompelpomp van 220V

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dompelpomp is niet geschikt om continu te draaien, maar alleen om even iets leeg te pompen, tevens gebruiken ze heel erg veel stroom!
Wil je een goedkope oplossing, plaats dan zoveel mogelijk meters zwarte slang op het dak in de zon en laat daar dan langzaam water doorheen lopen voor opwarming.
Koop hier een goede pomp voor met voldoende opvoerhoogte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je eerst het lek in je zwembad meer een moet gaan zoeken en dicht maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is voor het vullen van een zwemVIJVER, gewoon een diepe sloot, met gestort zand en stukje riet en een overloop om de boel in beweging te houden, bij grote droogte moet ik deze soms bijvullen, wegens dalende grondwaterstand...vandaar het pompverhaal....

Het beste antwoord

Een normale 220V dompelpomp verbruikt ongeveer 250 Watt.
Als die de hele dag aanstaat, dan kan je daar niet goedkoop een zonnepaneel voor kopen.

Zo'n dompelpomp kan een paar 1000 liter per uur verpompen dus je hebt het over behoorlijke hoeveelheden water.
Waar komt dat water vandaan?

Kijk eerst eens of je wel de meest efficiënte pomp gebruikt. Een beter pomp gebruikt minder energie en dat heb je er waarschijnlijk snel uit. Welke pomp de beste is, is afhankelijk van o.a. de waterhoeveelheid en de opvoerhoogte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water komt uit een 3 meter dieper gelegen voormalige sluis over een afstand van 40 meter. M'n basic dompelpomp doet ongeveer 3 uur over duizend liter water, door het hoogteverschil en de afstand...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je een andere pomp nodig hebt, want 1000 liter moet makkelijk binnen de 30 minuten kunnen. Het zou ook aan je slang kunnen liggen, met een dunne (tuin)slang gaat er veel vermogen verloren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
't zal aan de tuinslang liggen, heb eerst een dikke slang die dan overgaat in een , veel goedkopere, standaard tuinslang van 35 meter lang...misschien een tweede standaard slang er naast leggen om meer vermogen te krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je die dunne slang eraf haalt, komt er dan wel veel meer water uit de dikke slang? (alleen om te testen, dan weet je dat de opvoerhoogte geen probleem is.) Ik denk dat je er 2 of 3 extra naast moet leggen en je hebt dan de juiste koppelingen nodig. Standaard splitsingen laten minder water door dan 1 dunne slang.
Een dikke dure slang is dan misschien zelfs goedkoper. Met een dunne tuinslang aan een dompelpomp zal de pomp ook veel eerder kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor de tips, ga toch eens kijken voor een dikkere slang, maar 40 meter is wel aan de prijzige kant, maar als m'n dompelpomp langer mee gaat heb ik natuurlijk ook weer geld bespaart....en aangezien de opvoerhoogte geen probleem is hoeft de pomp dan natuurlijk ook minder lang te pompen dan nu...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je de pomp al met alleen de dikke slang getest? Zou best kunnen dat die niet meer helemaal ok is. (weet ik ook alleen maar doordat ik er vorig jaar 1 gesloopt heb door hem te lang op een sproeier aangesloten te hebben, nu geeft ie nog maar zeer weinig druk, ook met een dikke slang) Verder is er vast iets op marktplaats te vinden, eventueel oude brandslang (van een brandslanghaspel)
Afgekeurde zijn voor weinig te koop, maar voor dit doel prima. Vergeet niet dat als het allemaal goed werkt je 1 a 2 euro per dag aan energie bespaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super! Bedankt voor je vele info.

Andere antwoorden (2)

Hangt natuurlijk van het gewenste vermogen af, en of je een 220V pomp wilt gebruiken.
De goedkoopste (?) oplossing is waarschijnlijk een laagspanningspaneel, dat de hele dag en accu oplaadt en dan 's avonds een uurtje of zo pompen.
Als je uitgaat van 220V is een 'standaard' setje van 2 of vier panelen een optie. Reken daar wel op een terugverdientijd van zo'n 7 jaar....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, maar waar kan ik ergens zulke zonnepanelen bestellen?
voor 549 euro heb je al een leuk setje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze set levert maar 150 Watt continu, en dan met er al zon zijn, een beetje pomp is al vlug minstens 200 a 300 Watt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan zet je toch twee van deze setjes neer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor 1100 euries kan ik net zo goed m'n pompje in het stopcontact steken....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja wat Adriek al schreef 7 jaar terugverdientijd.