Mijn camelia zit vol vliegen en ligt niets doods in de buurt, hoe krijg ik ze weg?

De camelia staat alleen tegen een schutting hij is ongeveer anderhalve meter hoog, onder of achter plant ligt niets doods, ze zitten met hordes tussen de plant het is gewoon ranzig.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Een Camelia is een moeilijk plant voor de tuin.
Hij heeft een hekel aan wind, felle zon, verkeerde grond, te droge grond enz.
Die van jou staat tegen de schutting, vaak betekent dat, dat hij regelmatig te droog staat en de grond tegen de schutting erg moeizaam weer vochtig wordt.
Bijna altijd krijgt de Camelia dan dopluis, te zien aan de kleine platte schildjes, vooral aan de onder kant van de bladeren, langs de bladnerven, maar soms overal.
Deze luizen veroorzaken een plakkerige stof, die er vaak wat zwart uit ziet.
Vliegen, soms ook wespen, lusten deze zoete stof erg graag.
Oplossing: spit de camelia er uit, maak een heel groot plantgat en vul deze met een goede potgrond.
Plant hier de Camelia in, sproei hem af en toe even flink af met leidingwater.
Kan nog erg lang duren voor een geheel herstel, maar volgend jaar zal het veel beter gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onze Camelia staat juist tegen de schutting, zodat hij beschut staat vo0r de wind. En een schutting vreet minder water dan een heg. Met een Camelia van anderhalve meter uitspitten heb ik slechte ervaringen, ik zou liever de grond verbeteren zonder de plant uit te graven, en inderdaad opletten of hij genoeg water krijgt op die plek.