Wanneer kan ik de buren vragen de tuin op te knappen? Er zijn in die tuin Hanepoot (zevenblad), heel veel brandnetels en paardebloemen.

We hebben veel last van de wortels die onder de schutting doorgroeien en de paardebloemen die zichzelf zaaien!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.7K

Het beste antwoord

Vragen kun je het ze natuurlijk altijd ; dat staat vrij.
Je kunt het echter NOOIT van ze eisen. Het is hun tuin , zij mogen er mee doen wat ze willen, en of jij dat mooi vind of niet is totaal niet relevant. Misschien vinden zij een wilde tuin wel geweldig, of hebben ze geen tijd om iets aan de tuin te doen, interesseert het ze niet of weten ze helemaal niet hoe het moet. Vooral bij huurhuizen heb je nog wel eens van die dramatische tuinen. (Volgens mij heb ik zelf ooit ook eens een dergelijke vraag gesteld).

Wat onder de schutting doorkomt mag je natuurlijk weghalen, en paardenbloemen kom je echt niet vanaf als de buurman ze weghaalt ; die groeien overal, en die pluisjes waaien overal.

Wellicht is het een idee, als je je er echt heel erg aan ergert, dat jij met de buren overeenkomt dat je ook hun tuin onderhoudt. (Bij mij zou je meer dan welkom zijn, al is mijn tuin niet dermate rampzalig.)

Je mag geen rotzooi in de voortuin hebben liggen meen ik, en ook geen dingen die slecht zijn voor de gezondheid in de achtertuin, maar verder geldt er voor tuinen geen echte onderhoudsplicht.

Toegevoegd na 5 minuten:
En ik had het me goed herinnerd ; zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/woningeigenaren-wettelijk-verplicht-onderhoud-tuin.18002
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke bericht! En ook alle anderen!

Andere antwoorden (4)

Vraag of ze een kopje koffie komen drinken, en breng heel subtiel het onderwerp over hun tuin aan bod
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed idee,+
Misschien zijn ze zelf niet in staat 'm te onderhouden, of willen ze graag een wilde tuin?
Paardenbloempluis hou je niet tegen omdat dat door de lucht zweeft, zevenblad zou je kunnen beperken door bij de schutting wortelbegrenzer (rhizoomfolie) in te graven (en dan moet je nog wel alle wortels die je nu al in je tuin hebt, uitgraven - hoewel zevenblad op zich een prachtige plant is, met mooie bloemen, is ie nogal fanatiek met uitbreiden).
Als een gesprek met de buren niet mogelijk is, kun je altijd zelf nog wortelbegrenzer ingraven aan jouw kant van de schutting.
Als het om huurwoningen gaat, kun je als laatste een klacht indienen bij de wbv, die kan de buren ook een aanzegging doen dat de tuin opgeknapt moet worden. Maar de meeste wbv's doen verder weinig als de tuin uit het zicht ligt (dus met schuttingen eromheen bijvoorbeeld).

Hele andere tip: paardenbloem en zevenblad kun je wel prima eten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt! kijk maar
http://www.depaardenbloem.be/Wist%20je%20dat.htm. De bladeren kan je eten zoals je sla eet. en google eens op zevenblad recepten! ik vond al een taart met zevenblad en zevenblad groente schotel ;)
Je kunt het ze altijd vragen en zij kunnen ten alle tijden zeggen dat ze het niet gaan doen.
Zij zijn op geen enkele manier verplicht om hun tuin op te knappen.
Bedenk vooraf goed of je de eventuele verstandhouding hiervoor op het spel wil zetten.

Overigens kan onkruid ook zonder buren met een onkruidtuin de weg naar je tuin vinden. Ik heb zelf buren met geen sprietje groen in hun tuin (tis zo'n echte beton-tuin) en ook ik heb regelmatig heel veel onkruid.

Probeer gewoon te genieten van je eigen tuin en laat die andere tuin links liggen (of rechts... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het enige wat echt helpt is roundup.neem een kamer bloemspuit en bestuif alleen het blad.dit spul dringt door tot aan de wortel en je bent er echt vanaf.tast alleen onkruid aan zoals zevenblad en ook paardebloemen en gras wat tussen stenen en tegels zit.had veel last van dit soort onkruid maar ben er nu van verlost.na 14 plusminus 14 dqagen zie je resultaat.