Kan het kwaad wanneer een kip niet op haar legnest kan?

2 van onze drie kippen zijn broeds. Om ze broeds af te maken wil ik deze 2 niet in dezelfde scharrelplaats zetten. Wanneer ze samen zitten is het namelijk erger. Met gevolg dat onze 3de en gezonde kip niet bij haar legnest kan want anders zit één van de broedse kippen op het nest. Kan het kwaad dat ze haar ei ophoud of zal ze dat sowieso op een andere plaats leggen.

Vandaag was de eerste dag dat ze geen toegang had tot haar nest. Ik had wel wat hennep en droog strooisel gelegd, maar dit zag ze niet als haar nest blijkbaar. Voorbije weken/ dagen legde ze elke dag een ei.

Kan een kip dus beslissen om geen ei te leggen? Zo ja, voor hoelang en kan dit kwaad?

groetjes

Toegevoegd na 3 dagen:
De 2de dag dat ze niet aan haar nest kon heeft ze op een andere plaats haar ei gelegd. Probleem opgelost. En onze broedse dames komen stilaan terug bij hun verstand.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Antwoorden (2)

Ik vind het vreemd dat je kippen broeds zijn.
Voor zover ik weet wordt een kip minder makkelijk broeds wanneer de dagen korter worden. Veel mensen denken dat kippen gebonden zijn aan de temperatuur waar het voortplanting betreft. Maar dat heeft niets met een hogere temperatuur, of beter (lente)weer te maken, maar met de omloop van de zon. Met het lengen der dagen veranderd de hormoonhuishouding van de kip. Daardoor neemt de kans op broeds worden toe.
In vroeger tijd deed men broedse kippen in een afgeschermd hok. D.w.z.: ze werden gewoon apart en in het donker gezet. Zelf vind ik dit een harde methode. Een kip heeft immers ook gezelschap nodig van andere kippen. Wanneer je de broedse kip apart zet en later weer introduceert kunnen haar zusters besluiten haar niet meer te accepteren. Zorg in ieder geval dat de kippen elkaar wel kunnen zien om communicatiestoornissen zoveel mogelijk te voorkomen.
Maar er bestaat met enige creativiteit natuurlijk wel het een en ander te creëren. Probeer het nachthok goed donker te maken en laat de kippen er eerder 's avonds in gaan en doe het in de ochtend later open.
Ongewenste broedsheid kan ook te maken hebben met gebrek aan ruimte. Kippen hebben normaliter veel te doen om aan hun kostje te komen. Wij mensen verzorgen de kippen vaak "te goed". Eten uit een bakje en op gezette tijden.
Bedenk zo veel mogelijk alternatieven om je kippen op een andere manier te entertainen. Hang bijv. een krop sla of muurpeper en paardenbloembladeren in bosjes aan een touwtje van het plafond van de ren. Net binnen bereik, maar wel zo dat ze ernaar springen moeten. Strooi graan op de vloer en een laagje zaagsel o.i.d. erover of hark het in. Zo moeten ze echt scharrelen.
Het is ook beter om de broedse kip in ieder geval steeds van het nest af te lokken door het voer en water niet te dichtbij te zetten. Het is mogelijk dat een kip zich te veel uitput met broeden.
Of een kip haar eieren kan uitstellen weet ik niet. Mijn ervaring is, dat het ei er toch wel uitkomt ook al is er geen nestgelegenheid.
Er bestaat wel zoiets als "legnood". Maar dan kan de kip haar ei er niet uitkrijgen. Ze blijft dan voortdurend op het nest en het is mogelijk dat de legdarm zelfs naar buiten stulpt. Dat zie je dan vanzelf wel.
Legnood wordt vaak veroorzaakt door een te groot ei. Een te groot ei produceren kan ras gebonden zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kippen hoeven niet perse op het nest een ei leggen. Als mijn kippen los lopen leggen ze overal hun eieren. Als ik echter een broedse kip op het nest heb zitten leggen alle andere kippen hun eieren juist in het nest voor de broedse kip.

Ik weet niet wat voor kippen je hebt, zelf heb ik Wyandotten en die krijg je niet broeds-af door ze op het nest te laten zitten. Ik kies voor de zoals hierboven beschreven, harde methode. Heb een hokje gemaakt zonder bodem die op tegels zonder strooisel of wat dan ook staat (een omgekeerd veilingkistje voldoet ook goed), hier zet ik ze 2 dagen in, blijken ze dan toch nog broeds gaan ze er nog een dag in. Mijn ervaring is dat hoe langer ze broeds zijn hoe langer het duurt voor je ze broeds-af krijgt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even een opmerking In het antwoord hierboven staat hang ene krop sla op. Sla is niet goed voor kippen, een paar blaadjes kan geen kwaad maar een hele krop wel, raken ze aan de diarree!