Hoe krijg je zwarte luizen van je kruidenplanten af?

Ik heb zwarte luizen-beesten op mn thijm- en oreganoplantjes (buiten). Aangezien ik ze nog wil eten lijken bestrijdingsmiddelen me niet zo'n goed plan. Hoe kom ik nu van die gore beesten af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
6.2K

Het beste antwoord

Ergens gaat het niet goed met je kruidenplantjes. Mogelijkheid 1.je hebt deze plantjes pas gekocht, dan komen ze uit de kas waar ze gekweekt zijn en door de overgang van kas naar de tuin krijgen de plantjes het even slecht en krijgen daardoor luis. Mogelijkheid 2.Je planten staan niet in voldoende zon, zijn daardoor niet voldoende sterk en krijgen daardoor luis. Mogelijkheid 3. De planten hebben nu of kort geleden te droog gestaan, dan vermindert de weerstand en krijgen ze luis. Mogelijk 4. De planten staan in de verkeerde grond en krijgen daardoor luis. Kort gezegt: als de plant het niet naar zijn zin hebt, dan kan hij luis krijgen, probeer er achter te komen wat de reden is. Bij regenweer gaat de luis meestal vanzelf weg. Flink sproeien met leidingwater helpt ook vaak. Zeker geen gif spuiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
he Eddijst, bedankt voor je reactie, ik had de plantjes eerst altijd binnen staan en ze hebben nu buiten een plantenbak gekregen, dus ik denk idd dat het de overgang van binnen naar buiten is geweest waar ze het moeilijk mee hebben.. klinkt plausibel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@krullenkoppie
volg de raad van eddijst maar op... die is zo gek nog niet
...ontdek zelf of 'die' slaat op raad of eddijst...

Andere antwoorden (3)

Je kan proberen natuurlijke vijanden in te zetten. Oftewel: lieveheersbeestjes vangen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dag krullenkoppie,

Ik denk dat je het beste kunt werken met brandnetelgier!

Brandnetelgier
Net als binnenshuis maken we ook voor bladluis in de tuin een fijn lekker brandnetelgiertje. Een bos brandnetels in een emmer water, 5 dagen laten staan en dan zeven, eventueel tot 5 maal toe verdunnen en dan mee gaan spuiten.
Zijn het maar een paar planten die aangetast zijn, dan nemen we gewoon de afwaskwast en besprenkelen we alle aangetaste plekken royaal met de gier die beter wordt naarmate hij langer staat.

Brandnetelaftreksel
Dit snel te bereiden bestrijdingsmiddel tegen luizen is binnen 24 uur klaar. We nemen een kilo vers gesneden brandnetels en laten die precies 24 uur in 1 liter water staan.
Met dit middeltje spuiten we zo royaal als het maar ken en na een dag of vijf spuiten we nog eens voor eventuele achterblijvers.

http://www.groenewaaier.be/http:/www.groenewaaier.ber/biologisch-tuinieren/biologische-insectenbestrijders
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roodborstje, als je brandnetelgier van 5 dagen oud wel eens geroken hebt dan eet je de eerste 30 jaar niet meer van deze kruidenplantjes!!!!! Het 24 uur aftreksel is natuurlijk prima.
Het schijnt dat brandnetelgier werkt, de vraag is of je plantjes nog leven eer je dat hebt geproduceerd.