Wat te doen als je last hebt van berkenboom van de buren?

Hallo,

Ik heb hele erge last van de boom van de buren. Ze hebben een berken boom in hun tuin en word gek van die kleine blaadjes dingetjes die er steeds afvallen. het sneeuwt gewoon van dat spul. Mijn hele huis licht onder kan geen raam of deur open zetten. Ook buiten iets eten of drinken is niet echt mogelijk, tenzij je van die dingetjes in je eten of drinken wilt, maar dat wil ik niet haha. ;) Mijn vraag is wat zijn mijn rechten? Of wat kan ik hieraan doen?

De boom staat ver genoeg van de erfgrens af. Hun hebben een koophuis en ik een huurwoning.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
15.6K

Antwoorden (3)

Het enige dat je kunt doen, is een gesprek hierover met hen aangaan. De boom staat niet te dicht bij de erfgrens, hij mag daar dus staan. Doe eventueel een voorstel het kappen en vervangen van de boom mee te betalen (als dat financieel mogelijk is). Laat je buren even bij je in de tuin kijken en zitten, om te ervaren wat jij ervaart, mogelijk krijg je dan meer begrip. Praten en luisteren dus, zorg dat je rustig blijft en redelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet niet bang zijn dat ze boos worden, jij hebt er last van. Als je daarmee door blijft lopen, maakt dat je bozer en bozer. De buren moeten weten dat jij er last van hebt, als jij niets zegt, dan weten ze dat niet. Als ze het niet weten, kunnen jullie ook niet naar een oplossing zoeken. Je hebt geen poot om op te staan, maar dat wil niet zeggen, dat je niet kunt voorstellen samen een oplossing te vinden, of in ieder geval zo, dat jij er minder last van ervaart.
Vertel gewoon wat je ervaart, laat ze dat zelf ook ervaren, gevoel en een goed gesprek zijn vaak effectiever dan een wet onder hun neus duwen..
Succes!
Daar moet je de natuur de schuld van geven, niet de buren. Die zaadjes verliest de boom maar over een korte periode en is eigenlijk een teken van leven en leven doorgeven.
Ik heb zo'n boom op de erfgrens staan en geniet ervan. Dan weet ik weer dat de nazomer is aangebroken, zuig de kamer een keertje extra en zie de wolken overtrekken.
Het verwijderen van een berk kost handenvol geld en verarmt je leefomgeving.
Ivana
9 jaar geleden
Artikel 5:37 BW bepaalt dat een eigenaar geen onrechtmatige hinder mag toebrengen aan eigenaren van andere erven.

Hinder is echter een subjectief criterium. Niet elke vorm en mate van hinder is onrechtmatig. Wat door de één als een ondraaglijke overlast wordt ervaren is voor de ander een redelijke vorm van hinder die geduld moet worden. Normale bladval, vallende eikels, of berkenpluizen en enige mate van schaduwwerking zal niet zomaar als onrechtmatig worden beschouwd. Deze overlast zal in beginsel geaccepteerd moeten worden. De Hoge Raad heeft aangegeven dat voor de bepaling van de onrechtmatigheid moet worden gekeken naar de aard, de duur en de ernst van de overlast in verband met de plaatselijke omstandigheden.

De rechtbank Arnhem heeft op 4 augustus 2004 en op 7 september 2005 in twee verschillende uitspraken aangegeven dat er een algemeen belang is dat gediend is met de aanwezigheid van bomen. Daarom moet met terughoudendheid worden geoordeeld als er een geval zou zijn van vermeende hinder. Om de overlast van bomen als onrechtmatig te beschouwen moet er dus sprake zijn van zwaarwegende en buitenproportionele hinder. Daarbij zijn de aard, de ernst en de duur van de hinder doorslaggevend.

Daarbij kunnen ook de volgende punten van belang zijn:
Wanneer de boom er al stond voordat de hinder ondervindende buren er kwamen wonen, dan hebben die nieuwe buren meer hinder te accepteren,
Woont degene die hinder ondervindt in een bosrijke omgeving, dan zal de hinder minder snel onrechtmatig zijn.

Ergo:
Ik denk dat een rechtzaak weinig kans heeft omdat:
* De aard en ernst niet zwaarwegend zullen zijn
* De duur beperkt is (berken pluizen maar kort op een jaar bezien)
* De boom er allicht al stond toen jij kwam

Beter ga je een praten. Geef je aan dat je het wel lastig vindt al die pluisjes. Wellicht kan er een ander leuk boompje worden geplaatst. Je kunt evt aanbieden daarvan een deel te betalen.