Wat betekent "ondersneden" bij een wortelgestel van een conifeer? (zie uitleg)

Ik wil een bolconifeer kopen (Thuja Occidentalis Smaragd) en in de ad. van de kweker staat het volgende: "deze coniferen zijn 20 jaar oud en zijn ondersneden, waardoor ze nu een mooi nieuw en fijn wortelgestel hebben gevormd waardoor ze beter aan zullen slaan."
De coniferen zijn erg goedkoop vergeleken met andere tuincentra/kwekers en worden geleverd in een gaaslap.
Ik twijfel, of ik er goed aan doe hier te kopen....
Wie kan mij raad geven? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt alletwee! ;-)

Het beste antwoord

Mogelijk bedoelen ze hier mee, dat er machinaal een mes onder de wortels is doorgetrokken die alle wortels die naar beneden groeien, af snijdt.
De conifeer verliest daardoor wel 70 % van de wortels.
Hierna blijven ze gewoon staan en gaan ze nieuwe haarwortels vormen.
Door deze nieuwe haarwortels, is de conifeer goed te verplanten.
Mogelijk hebben deze planten heel lang op de zelfde plaats gestaan en dus niet verplant.
Dat verklaart dan weer de lage prijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Dat vond ik juist zo vreemd, dat er dan wortels afgesneden worden en jij schrijft zelfs 70%!!!
Wat doet dat met een conifeer van 20 jaar?
Stel dat ik um koop, is er dan een kans, dat-ie het bij mij gaat redden denk je?
Ik bedoel: die wortels maakt-ie niet voor niks natuurlijk...???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Coniferen die lang op de zelfde plaats staan proberen bomen te worden, want dat zijn ze eigenlijk.
Vooral omlaag gaan ze veel wortels vormen, anders zouden ze als boom omwaaien.
Bij het verplanten/ rooien gaan al deze wortels verloren.
Door het afsnijden van deze wortels, gaat de plant zijn wortels weer herstellen en vormt nieuwe worteltjes.
Als dat inderdaad gebeurd, kan je de boom zonder te veel risico verplanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, dank je wel!

Andere antwoorden (1)

ondersnijden betekent het snoeien van de wortels, zodat een compact wortelstelsel ontstaat.
het wordt bij meerdere bomen toegepast, niet alleen bij coniferen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!