Is het mogelijk om met biologisch afbreekbaar afwaswater (bv na kleren te wassen met ecover) de planten water te geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
4.2K
Bordensteker
9 jaar geleden
Interessante vraag.
Wie weet krijg je zo een nieuwe soort vetplant :-)

Antwoorden (2)

Biologisch afbreekbaar betekent dat de het middel kan worden afgebroken door de natuurlijke activiteit van micro-organismen, zoals bacteriën en schimmels. Deze micro-organismen moeten dus worden toegevoegd aan het middel (of de oplossing), om het middel af te kunnen breken. Als deze micro-organismen niet aanwezig zijn bij uw planten (en die kans is wel heel erg klein), zal het wasmiddel daar dus ook niet worden afgebroken. In dat geval blijft de rest van het wasmiddel bij de planten, en dit zal niet goed zijn. Het kan dus NIET, zonder schade aan te richten aan de plaatselijke flora.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Biologisch afbreekbaar wil in het geval van b.v. Ecover wasmiddel, zeggen dat het zo snel mogelijk wordt afgebroken door in de natuur aanwezige micro-organismen en zo min mogelijk impact heeft op het milieu. Er worden dus geen micro-organismen aan het wasmiddel toegevoegd om dit sneller te laten gaan.

Je kunt het waswater zonder problemen gebruiken om je plantjes mee te bewateren; die kunnen daar prima tegen. Het is misschien wat minder verstandig om er je groenten en fruit mee te bewateren, want als het niet snel genoeg afbreekt zou je groenten met een sopsmaakje kunnen krijgen.

Uit eigen ervaring weet ik dat dit niet gebeurt. Onze mangoboom in de tropen gaf heerlijke mango's van ons (niet biologisch afbreekbare) wasmachinewater en onze papaya's smaakten niet naar douchezeep, ook al kregen die al het douchewater.