Hoe kom ik van de extreeme hoeveelheid spinnen in de tuin af?

Hallo, we zitten met een probleem.
Onze tuin zit bastend vol met spinnen, we hebben een koivijver die zorgd voor veel muggetjes e.d.
Hierdoor vinden spinnen het ook interessant om er te jagen, want zo vangen ze ruim voldoende eten.
We hebben een aantal lijnen over de tuin gespannen om de reiger te weren, maar de spinnen gebruiken deze draden ook om hun spinnenwebben aan vast te maken.
Wanneer we door de tuin heen lopen naar de poort dan hebben we steeds het gezicht vol spinnenwebben wat zeer onprettig aanvoelt.
Natuurlijk zou er een optie zijn om de vijver weg te halen, maar dat willen we liever niet, we houden van onze koi's.

Heeft iemand een idee om het aantal spinnen(webben) tot een minimum te beperken? liefst een milieuvriendelijke manier.of anders iets wat op de webben gespoten kan worden waardoor de spinnen weg gaan?
Ik hoop dat iemand een antwoord/oplossing weet want er zijn mensen hier die absolute angst hebben voor deze spinnen(webben)!
Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
9.7K

Antwoorden (5)

doe wat aan de muggen, dan hebben de spinnen minder te eten en gaan ze vanzelf weg.

Een waterval zodat het water in je vijver wat meer stroomt zou al een hoop van deze muggenlarven weg halen, deze leven immers in stilstaand water.

jij en je buren hebben denk ik maar geluk met al die spinnen, anders werden jullie allemaal lekgeprikt wakker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ze natuurlijk stuk voor stuk vangen en dan deporteren,(doden doe je ze sowieso niet), maar reken er op,dat er net zo snel nieuwe komen,als jij de oude wegvangt!
Het beste is m.i. ze gewoon te laten zitten en hun kunstzinnige webben te bewonderen. Nog een paar weken en de overlast is voorbij.
Daarbij, de keus tussen muggen en spinnen is toch niet moeilijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spinnen zijn nu eenmaal een onderdeel van de natuur. Je kan ze niet weghalen, zeker nu niet want het is spinnentijd! Ik maak er nu een gewoonte van om een takje mee te nemen als ik de tuin in ga. Daar wuif ik eerst even mee voor me uit om de spinnenwebben weg te halen. Zo krijg ik ze niet in mijn gezicht :) Meer is er niet aan te doen, gewoon accepteren. Binnenkort is die periode weer voorbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit een gezonde koivijver zullen geen muggen komen, immers muggenlarven zijn een lekkernij voor deze vissen.
Wel trekt water meer insecten aan dan een tuin zonder vijver.
Het wordt nu herfst, dus nog meer en grotere spinnen.
Draden spannen tegen de reiger helpen alleen maar als ze zo geplaatst zijn, dat de reiger niet kan landen.
Lagere draden hebben niet zo veel zin, dus plaats ze hoger, dan zitten ook de webben hoger en heb je er geen enkele last meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is op dit moment spinnentijd. Alles zit vol met die beesten en ik hoorde dat het dit jaar een heel goed spinnenjaar is. Ik heb een grote tuin en als ik zonder bezem voor me uit te houden rondloop spin ik mezelf in na 15 meter. Ik hoorde van iemand dat hij ook veel meer van die hele dikke zwarte rioolspinnen in huis vindt.

Hoe er vanaf te komen. Niet eenvoudig. Wat ik heb gedaan is stapels stenen en rommel dichterbij het huis opgeruimd, broeinesten voor insecten. Plantenpotten van de grond gehaald. En ik heb die megadikke kruisspinnen, die het presteren elke keer weer precies over de paden webben te spinnen, gevangen en in potjes gestopt. Ik heb er nu al dik 40 (ik had er ook 200 kunnen vangen maar deze zaten echt in de weg)en die gaan vanmiddag hierachter het bos in.

Verder blijf ik hun webben maar stug weghalen. Elke dag weer (op sommige plekken wel 4/5 keer).

Ze zitten er en veel kun je er niet aan doen. En dan zijn ze ook nog eens nuttig ook.

Ik haat eigenlijk alleen die dikke zwarte krengen. Die gaan bij mij helemaal plat. Bah..