Hoe maak ik van een weiland een gazon?

Ik heb in frankrijk een huis gekocht met 6000m2 grond. Het 'weiland' bestaat uit veel pollen gras met hier en daar een fruitboom. Een ander deel is overwoekerd met brandnetels en bramen. Ik weet niet waar ik moet beginnen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Het beste antwoord

De mens wil vaak ten koste van alles de natuur beheersen.Je zegt dat een deel van het weiland uit gras bestaat. Als je dat nu een keer of 3 per zomer laat maaien en het verder laat zoals het nu is , dan heb je toch een beheersbare situatie die past bij het landschap en zijn bewoners. Ga je duizenden vierkante meters gazon aanleggen dan moet je dat ook als zodanig onderhouden! Dat betekent: een maal per week maaien tot in november! Maar ook 3 tot 5 keer per jaar bemesten! Ieder jaar kalk strooien en bij droogte water sproeien. Je mag wel een tuinman in dienst nemen. Door het gazon telkens weer te maaien pleeg je roofbouw op de grond en daarom moet je zoveel mesten en kalk strooien. Als je het weiland 3maal per seisoen laat maaien dan pleeg je geen roofbouw op de grond en hoef je bijna nooit te mesten.Verders maai je om de bramen heen en heb je prachtige vogelbosjes. bevalt het niet dan kan je dat later altijd nog veranderen met struiken en bomen. Blijft over de brantnetels, daar kan je dan helemaal op uit leven. Wat ik wil zeggen : met de stroom meeroeien kost minder energie(en geld) dan tegen de stroom in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik zou beginnen met te kijken waar je het gazon wilt hebben en dan kijken waar je evt. een terras/schuurtje/vijver/moestuin wilt. En dan zou ik beginnen met gras maaien en de brandnetels verwijderen. Let op; verwijder de brandnetels met wortel en al! (en draag handschoenen :P) De fruitbomen kan je laten staan, je hebt dan gratis fruit, maar je kan ze ook omhakken. Daarna kan je de grond gaan egaliseren en compost strooien. Later kan je gaan zaaien of iets anders aanleggen zoals een vijver.

Maar als je het echt niet weet zou ik aan een familielid die veel van de tuin afweet of een medewerker van een tuincentrum vragen om advies!

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt me het beste om alle losse struiken/bomen handmatig te verwijderen en vervolgens het weiland te freezen (ruwweg omploegen). Daarna kun je er met een wals overheen gaan, om er vervolgens gras op te zaaien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vraag een buurmanboer om je stukje om te ploegen en egaliseren.
Daarna walsen en zaaien.
Een vriend van mij heeft een behoorlijk gazon met waterleiding om te sproeien erin, zodra er druk op komt komen de sproeikoppen omhoog, anders zie je ze niet. Iets om te overwegen.
Verder als je 'tuintje' zo groot is overweeg een eigen tractor, of maak goede afspraken met de buurman (boer) een fles wijn doet wonderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6000 m2 is behoorlijk. Ofwel huur je de diensten in van een landbouwer om het volledig stuk om te ploegen.Dan grondananlyse en bodemverbteraarse.En dan egaliseren met speciale machines met sensors voor het niveau. Veel geld nodig . Dus BUDGETEREN zal noodzakelik zijn en gefaseerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle ongewenste struiken handmatig verwijderen, een klein stuk diep (laten) omploegen en het overige deel wat hobby-vee op zetten die het bijhouden. Denk daarbij bv aan een aantal schapen of Shetlanders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zegt dat je huis gekocht hebt. Dit houd dus simpel in dat je bij het huis een stuk tuin wilt?

Ik zou eerst eens gaan bedenken waar je wat wilt hebben. 6 hectare gazon is ongeveer een gemiddeld golfterrein. Ga eens met een glas wijn achter je huis zitten en probeer je eens voor te stellen wat je waar wilt hebben. Dus een terras, gazon, vijver, zwembad etc...

Ga vervolgens eens rondlopen over het stuk dat je in gedachte hebt ingedeeld en kijk dan hoe groot het precies moet worden. En markeer dit desnoods met kleine houten paaltjes, zodat je er een nog beter beeld van kan vormen...

Ga vervolgens eens praten met boeren in de buurt om te kijken, waar zij je mee kunnen helpen. Bijvoorbeeld het stuk omploegen met een tractor. Ga vooral alles gefaceerd uitvoeren en pak het geheel vooral niet in één keer te doen. Tenzij je toch geld genoeg hebt en het allemaal kan uitbesteden. Probeer eerst je eigen tuintje in orde te krijgen. De rest is van latere zorg...

Dit is tenminste de manier, waarop ik het zelf zou aanpakken...

En niet geheel onbelangrijk: Een Fransman is dominant in de eigen Franse taal en zal het doorgaans verdommen om Engels te spreken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verkeerd gelezen dus:S
Begin bij het begin... Van voor naar achteren werken..
En dan alles er uit halen wat er uit moet, zoals die brandnetels/fruitbomen. Daarna alles omploegen en er sterk gras in zaaien (zoals voetbalgras) en kunstmest er op.

Maar als je een huis in Frankrijk koopt neem ik aan dat je toch enigszins verstand moet hebben van dit soort zaken ;)
Huur anders een tuinarchitect in, die kan er zeker iets moois van maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met heel veel geduld!