Welke kerstboom heeft de meeste overlevingskans?

Ik heb al jaren een kunstkerstboom voor binnen, maar het lijkt me ook leuk om eens buiten een kerstboom met lampjes neer te zetten. Omdat ik geen spar in mijn tuin heb staan moet ik dus een boompje kopen.
Wel wil ik dat de boom daarna kan blijven leven, in de tuin of in een kuip, anders begin ik er niet aan.
Welke kerstboom (spar) heeft de grootste overlevingskans, een boom verkocht met losse kluit in zo'n jute zak, of een boom die in een plastic plantencontainer wordt aangeboden? Zijn in beide gevallen de kluiten niet te veel beschadigd tijdens het uitsteken van de bomen, dus kunnen ze nog wel met succes wortelen in de bodem of in een grote kuip?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Z512099
8 jaar geleden
Zeker niet die met een losse kluit, degene welke in container staan hebben nog de meeste kans ( de duurdere ).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alle sparren met kluit hebben een tamelijk goede overlevingskans, mits in het juiste seizoen (niet de winter geplant, en op de juiste manier (met een grote kluit, een groot gat, veel potgrond en heel veel water (goed inspoelen).
Over het algemeen echter kunnen naaldbomen wat minder goed tegen verhuizen dan loofbomen ; waarom dat is weet ik niet precies. Misschien omdat loofbomen grotere / diepere wortels maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In welke huiskamer overleefd de boom de kerst . Niet van uit de vorst direct de kamer in of uit . Regelmatig water geven . Ik heb in ons vorige huis zo 21 kerst bomen lang gewoond . Het hebben er zo zeker 12 tot enorme bomen gered . Maar na de kerst hopen dat de grond buiten niet dik bevroren is . Of eerst op een beschutte plek met kluit in pot zetten dan als het de grond zacht is een beschutte plek geven . De zgn noorman , de blauw spar of ? Alles hebben we gehad . Maar die eerste zijn toch wel de sterkste . Ik heb nog nooit een kunst boom gehad . De gemeente DenHaag heeft in de duin bossen een vrij rigide beleid gehad dat alle uitheemse bomen er uit moesten . En dat terwijl het al 100 jaar als vuilnis belt werd misbruikt Nee dat kwam niet door de PVV :) maar de milieu lobby .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet te warm zetten , niet tegen de radiator .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Boom zelf uitsteken of bij een kweker halen die ze kort ervoor van het land heeft gehaald.

Antwoorden (1)

De Servische spar (Picea omorika) is de allersterkste soort kerstboom.
Het is een blauw-groene soort die mooi slank is van vorm.
Na de kerst zet ik de kerstboom met pot en al op een ondiepe schotel.
Tijdens het voorjaar en zomer geef ik regelmatig water en af en toe vloeibare mest.
Aan het eind van het voorjaar komt er dan weer nieuw groen aan en ziet de boom er weer geweldig uit.
Komende weekend gaat de boom voor het derde jaar weer naar binnen en blijft daar staan tot 1 week na nieuwjaar.
Daarna weer naar buiten op die schotel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Al de andere soorten kerstbomen zijn erg lastig om ze te overleven.
Wil je de Servische spar in je tuin planten dan moet hij in zure zandgrond, of veengrond. heb je dan niet, dan planten met veel potgrond rondom de kluit.

Toegevoegd na 6 uur:
Naar aanleiding van de reactie hieronder, een boom met kluit in een zak of in een emmer, maakt niets uit en ja, de wortels zijn enorm beschadigd, maar alleen de Servische spar ziet kans door te groeien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Z512099
8 jaar geleden
Ed, de vraag is: welke kerstboom de grootste overlevingskans heeft, die met losse kluit, of die in een container staat.
Dus niet welke soort...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Had het beter moeten omschrijven en aanvullen.
bedankt, en aldus gedaan.