Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn vlinderstruik nu snoeien?

Wij hebben een mooie vlinderstruik (Buddleja Davidii) in de tuin staan. Ik snoei hem normaal in het vroege voorjaar, zoals wordt voorgeschreven. Probleem is alleen dat hij nogal voor het raam staat en veel licht wegneemt. Ik zou hem daarom nu wel wat willen terugsnoeien (niet helemaal, want in de winter hangen we er vogelvoer in, erg leuk zo vlak voor het raam). Ik zou hem dan eventueel in het voorjaar nog weer verder terug kunnen snoeien.
Kan dat? Of heeft dat gevolgen voor bijvoorbeeld de bloei van volgend jaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je nu doet maakt weinig uit voor volgend jaar. Het algemene advies is zelfs om hem in maart terug te snoeien tot op 30 cm. De onze staat op het noord-oosten en is nu pas op zijn mooist. Verder vind ik het een behoorlijk lelijke struik, maar 1 week per jaar is tie prachtig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doe ik inderdaad, heel vel terugsnoeien in het voorjaar, en hij wordt elk jaar weer metershoog en bloeit prachtig. Maar ik heb er nu inderdaad maar wat takken van weggesnoeid.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kan de takken die in de weg zitten, rustig wegsnoeien. De
struik bloeit gewoon door op de andere takken, en na het snoeien komend voorjaar loopt de struik gewoon weer uit. Ik knip ook wel eens een tak bij die teveel over het tuinpad hangt, en dat geeft geen problemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, we hebben weer wat licht in huis!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding