wie weet dat dit voor beestje is ?

het loop in de tuin over tuinmeubels, muur en straat stenen.. niet in of over planten... heb geen idee wat het is... het is zeer vervelend.
En vooral hoe kan ik hem bestrijden ?

Toegevoegd na 9 minuten:
ik heb een foto geupload maar hij is niet te zien.. (foto is3.8 mb dus niet te groot)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.4K
Z512099
9 jaar geleden
Probeer eens foto te plaatsen via http://nl.tinypic.com
Amadea
9 jaar geleden
Of via http://www.mupload.nl/
Poet
9 jaar geleden
Wat voor overlast geeft het dier?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ze lopen over je heen om de 2 secnden.. heel vervelend
Poet
9 jaar geleden
Aangezien de Wilg de waardplant is zou je wilgen kunnen verwijderen

Antwoorden (1)

Dat moet de Dromedarisluis (Tuberolachnus salignus) zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het exemplaar van deze foto is 5,2 mm lang. Ze heten in het Nederlands dromedarisluis vanwege de verhoging achter op de rug. Aan de zijkanten zitten overigens ook nog 2 uitsteeksels. De waardboom is wilg. De wetenschappelijke naam verwijst daarnaar. In het Engels heet deze luis dan ook Giant Willow Aphid.

Toegevoegd na 31 minuten:
Door de voorbije "hittegolf" zijn ze in aantal sterk toegenomen, ze hebben iets met wilgen en worden ook takluizen genoemd.
Ze zijn moeilijk te bestrijden, in een tuin met voldoende vogels zal hun aantal vanzelf genormaliseerd worden, voorts kunnen larven van lieveheersbeestjes en gaasvliegen hun steen bijdragen.
Voor de rest weinig aan te doen, is een voorbijgaand verschijnsel.
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top ! ook enig idee hoe ik er aan kom en vooral hoe ik er af kom ?
Amadea
9 jaar geleden
Die vraag heb ik 3 weken geleden beantwoord op http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/tuin/beest.519451
Poet
9 jaar geleden
Van mij alsnog een plus op je antwoord van 3 wkn terug!