Welke bakjes zijn t handigst voor het uitzaaien van groente zaden

Ik heb diverse groenten zaden. Vorig haar uitgezaaid in stekbakjes van de Hema maar dat id niet zo goed bevallen. Hadden nml zeer kleine vlakjes. De stekjes grooeide in elkaar

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij de meeste kwekers en grote tuinwinkels hebben ze traytjes die je gratis mee kunt nemen. Meestal staan die op de inpaktafel. Kost niets en het bevalt prima.

Het beste kan je een kluitjes pers kopen, dat is een simpel stukje gereedschap, die van natte potgrond een stevig kluitje perst. Als het klaar is, dan zit er al een kuiltje in, waar je de zaadjes in kan doen. Plaats twee of drie zaadjes in een kluitje, dan kan je later de beste laten staan en trek/ knip je de andere weg. Plaats de kluitjes op een dikke krant, die houdt lekker lang het vocht vast. Als de plantjes minstens 4 blaadjes hebben kan je ze met het kluitje en al gaan planten, want het kluitje is immers ook grond, zo kan je nooit de worteltjes beschadigen, zoals dat vaak gebeurd met het over zetten van zaai plantjes. Ook het vroegtijdig doorschieten van groente planten, is nu veel minder.

ik gebruik er eierdozen voor. Deze vul ik met wat potgrond, in elke bakje 1 a 2 zaadjes, en dan op de vensterbank. Je kunt de "bakjes" die je van de eierdozen knipt gelijk in de grond zetten, die vergaan.

Gebruik zelf de bakjes die je krijgt bij bv de chinees en ander eten zoals filet bakjes werkt prima.Door even in het bakje te knijpen heb je ze zo los.

Dan heb je te dicht op elkaar gezaaid waarschijnlijk, en te laat verplant. Wat je ook nog kunt doen: lege wc-rollen in 2 of 3 stukken knippen, die in een bakje zetten, aarde erin, 1 zaadje per wc-rolstukje, zorgvuldig water geven en goed opletten of de boel niet gaat schimmelen (vooral niet te koud zetten). Zodra de plantjes iets groter worden, kun je ze met rolletje en al in een grotere pot verplanten, of na afharden buiten in de tuin of een balkonbak of zo. Succes!

Persoonlijk gebruik ik altijd de literbakjes van bijv. ijs. Ik was ze goed uit en vul ze gedeeltelijk, bijv. 2 á 3 cm, met een mengsel van potgrond en wat maaszand. De grond vervolgens wat vochtig maken. Hier leg ik dan de zaadjes op, waaroverheen ik nog een heel dun laagje aarde strooi. Het geheel dek ik af met een dunne plastic folie en zet het vervolgens op een niet al te warme plaats. Wanneer de zaadjes zijn gekiemd en de plantjes een grootte hebben van enkele centimeters verspeen ik de plantjes in kleine aparte potjes.

Bronnen:
Pas deze methode al vele jaren toe

lege eierdozen.. Of knip een zak tuinaarde open, en plant ze daarin. Of kleine bloempotjes. Of een klein kasje.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100