Wat te doen met gevonden vleermuis?

Deze ochtend vond ik een vleermuis tussen de achterdeur en de vliegendeur, eerst leek het een dode muis, maar toen ik het wou wegdoen sprijdde het ineens z'n vleugels. Het beeste lag op de grond, maakte kressende geluiden en wou niet vluchten. Ik heb het opgepakt met een handdoek en in een schoendoos gelegt met de handdoek bij in (had dat gelezen op internet). Hij kroop meteen kressend onder de handdoek. De doos is uit de regen gezet en hij kan eruit als hij wil, het deksel ligt er maar half op.

Is het normaal voor een gezonde vleermuis om overdag te blijven liggen en niet te vluchten als het licht is? Of zou ie normaalgezien s avonds wegvliegen? Of vliegen ze niet als het regent?
Ik heb nog geen dierenorganisatie opgebelt omdat ie er vrij alert en goed gevoed uitzag, heldere ogen e.d. en dacht dat ie als het donker is wel weg zal vliegen.

Weet iemand wat een normale vleermuis zou doen vanaf het moment dat ie bevrijdt wordt? (aangezien ie dus in de ruimte tussen de achterdeur en de vliegendeur zat)
Ik zal sebiet wel eens kijken als het goed donker is of ie al weg is of niet, anders bel ik morgen een organisatie die m verder zal helpen

(Als ik foto's op internet met 'm vergelijk lijkt het een dwergvleermuis)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zal hij tegen de schemering wel wegvliegen.
Zo niet (wat ik niet verwacht), breng hem dan naar een vleermuizen- of vogelopvang.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ http://www.vockieldrecht.be/node/21

Andere antwoorden (1)

Zet hem het liefst in die schoendoos met een open deksel in een kamer met een open raam doe het licht uit en wacht 30 minuten. Als hij dan nog niet vertrokken is neem dan contact op met natuurpunt of een vogelopvangcentrum in uw buurt. Breng de vleermuis daar zo snel mogelijk naar toe. Laat u nog eens weten hoe het met het diertje verder gelopen is? Bedankt