Wat kun je doen om te vroeg geel worden van bladeren (Franse hang)geraniums tegen te gaan?

In juli beginnen de bladeren van de hanggeraniums massaal geel te worden (eerst aan de randjes en daarna over het hele blad). Omdat het zo massaal is denk ik aan ziekte. Of kan het zijn door te veel of te weinig water? Ik heb al van alles geprobeerd maar zonder resultaat. Ook pokon is niet de oplossing. Ik vind het jammer dat de weelderig bloeiende planten er al zo herfstachtig uitzien midden in de zomer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
9.4K

Antwoorden (1)

Mogelijk is eer een periode geweest met te weinig water, dat zie je pas later, vaak zelfs weken later!
Maar waarschijnlijker is een te kort aan voedingsstoffen.
Wekelijks een beetje vloeibaar voedsel in het giet water en alles wordt weer groen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de plant blad gaat afstoten ( geel worden) dan heet de plant niet voldoende water en/of meststoffen.
De oorzaak zit dus altijd in de grond zelf.
is de grond te nat geweest, dan kunnen een groot deel van de wortels verrotten, dus geel blad.
Is de grond te droog geweest, dan zie je later ook geel blad.
is de grond te arm, dan is er geen voedsel voor al die bladeren en worden een deel er van geel.
Bijna altijd is de oorzaak te weinig mest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een aanvulling, als de grond erg droog is geworden, dan loopt het meeste water zo de bak weer uit.
Het lijkt dan dat je voldoende water hebt gegeven, maar dat is niet zo.
Zat daar nu ook net pokon in, dan zal ook dat niet werken.
Als de grond erg droog is, krimpt de grond en ontstaat er een kiertje tussen de grond en de bak, door dat kiertje loop het water weg.
Een paar keer achter elkaar water geven, dan gaat de grond weer uitzetten en is de kier weg.