Hoe kan ik eekhoorntjes in en om de tuin krijgen?

Ik weet dat je ze kunt 'lokken' door een notenboom in de tuin te planten. Maar die gedijt niet op zure grond.
Ik zag pas geleden één eekhoorntje rennen, dat is heel bijzonder in deze omgeving.
We hebben veel bomen, ook sparren en dennen.
Gisteren een eekhoornnestkast opgehangen, daar komen tot nu toe alleen veel vogeltjes op af.
Is ook leuk, maar toch.......

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Het beste antwoord

Wat ik heb gedaan behalve een voederkastje is om ze te lokken, een spoor trekken van walnoten naar het kastje toe.
Ook heb ik pinda's geregen en nu weten ze de weg.
Notenbomen doen het overigens prima op zure grond, dat hebben wij hier ook en de walnoten bomen doen het er goed op.
De noten zijn niet meer voor ons, de eekhoorns vreten ze al voor we kunnen oogsten helemaal leeg. ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die foto is gemaakt door een gast van mijn B&B die achter in mijn tuin staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk om dit te horen van GV -ers met een "groen " hart !

Andere antwoorden (5)

op de camping smeer ik altijd pindakaas op de boom..en dan eventjes geduld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg overal in de tuin pelpinda's neer.

Hang ook wat aan de takken van de bomen. Als ze het eenmaal door hebben, komen ze iedere dag.

Eekhoorntjes zijn ontzettend leuk en gaan zelfs aan je wennen. Je kunt ook een klein kistje met een dekseltje op tafel zetten waar je wat pinda's of zonnebloemzaadjes in doet. Ze gaan het dan zelf open maken om het eruit te halen.

In de winter komen ze graag in je tuin om eten te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je de grond minder zuur maken door kalk in de grond te brengen. De kalk bindt het zuur. Dan alsnog je notenboom planten en eekhoorntje daarmee lokken.

Houdt me op de hoogte , ik wil ook eekhoorntjes in mijn tuin !

Toegevoegd na 8 minuten:
Hier meer over kalk strooien / in de bodem brengen:
www.wimhendrik-planten.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=338&Itemid=38
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een uitbreiding voor Lannyas en Goldenten over de pindakaas.
Zoek grote denneappels en smeer die in met pindakaas, hang ze op de kop in bomen en de pindakaas blijft mooi zitten in de schubben van de denneappels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ik ben voorlopig bezig met het lokken van Halsbandparkieten in mijn tuin. Maar die komen ook op nootjes af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjaaa, halsbandparkieten hebben wij weer niet, ze zijn prachtig.
Wij hebben; Kool en -Pimpelmezen, Zwartstaartmezen, Ringmussen, Huis en -Heggemussen, Boomklevers en Boomkruipers, Vlaamse gaaien, Roodborstjes, Lijsters, Merels, Spechten, Kauwtjes, Kraaien, enz. genoeg dus maar stuur ons dan ook maar een paar Halsbandparkieten.
Eekhoorns zijn beschermde zoogdieren in Vlaanderen, wat betekent dat het verboden is om ze te verkopen, in gevangenschap te houden, ze te verplaatsen enzomeer. Ergens eekhoorns gaan vangen om in je tuin los te laten, is dus verboden. De kans is ook klein dat de losgelaten eekhoorns lang in je tuin gaan blijven of overleven, want anders zouden ze er wel vanzelf gekomen zijn. Als er in je tuin geen eekhoorns zitten, kan dat verschillende oorzaken hebben:

de oppervlakte is te klein
er is niet genoeg eten
de tuin is te sterk geïsoleerd

Als de tuin te klein is of er is te weinig eten, dan heeft het geen zin om er eekhoorns los te laten, want die gaan dan op termijn toch niet overleven. Je zou dat kunnen oplossen door voedselbomen aan te planten, zoals hazelaar, tamme kastanje, notelaar of beuk. Je zou de eekhoorns ook kunnen bijvoederen, maar dan moet je zien dat het voedsel voldoende veelzijdig is en niet allerlei ongezonde dingen geven (zoals koekjes en gekookte aardappelen).

Is je tuin wel groot genoeg en is er wel voldoende eten, maar ligt hij te geïsoleerd, dan is de kans klein dat de eekhoorns er uit zichzelf zullen geraken. Maar ook dan is loslaten uit den boze, want hierdoor creëer je een geïsoleerde populatie met alle problemen vandien (zoals inteelt). De enige oplossing hier is voor meer verbindingen met grotere bosgebieden zorgen, bv. door het aanplanten van houtkanten en bomenrijen (wat natuurlijk niet altijd gemakkelijk te realiseren is), en hopen dat er ooit eekhoorns terechtkomen. Eekhoorns zijn de laatste jaren sterk aan het uitbreiden in Vlaanderen en beginnen echt overal op te duiken, dus de kans bestaat dat ze de volgende jaren toch op natuurlijke wijze in je tuin terechtkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een eenvoudige voederautomaat voor eekhoorns en vul die met noten en nootjes. Als op den duur een of enkele eekhoorns in de gaten krijgen dat er voer in blijft zitten en weten ze de weg dan blijven ze komen.