welk beest dit is?

Sinds een paar dagen heb ik last van dit beestje/insekt in mijn tuin eerst een paar nu een paar honderd.Wat voor soort is het en wat kan ik er doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Dat lijkt in de verte op de geelgerande watertor.
Waarschijnlijk is het een soortgenoot,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een dromedarisluis, Tuberolachnus salignus. Zo heet ie in het Nederlands vanwege de verhoging achter op de rug. Aan de zijkanten zitten trouwens ook nog twee uitsteeksels. De waardboom is wilg, daar verwijst de wetenschappelijke naam naar. In het Engels heet deze luis dan ook Giant Willow Aphid.

Toegevoegd na 13 minuten:
Hun explosieve groei komt door de warme droge zomer.
De beste manier om ze te bestrijden is door er lieveheersbeestjes en larven van gaasvliegen en zweefvliegen op af te sturen. Die smikkelen ervan!
Amadea
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Dat moet 'm zijn, goed gevonden.