Wat kunnen we doen tegen het opeten van watersalamanders in onze vijver door libellelarven?

We zijn nogal 'gehecht' aan onze watersalamanders. Nu blijkt dat ze worden opgegeten door libellelarven, we hebben tot twee keer toe een larve 'op heterdaad betrapt'. We hebben overigens geen vissen in de vijver.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2K

Antwoorden (1)

In de natuur blijft alles in een zeker evenwicht, juist door elkaar op te eten.
Indien alle salamanderlarven volwassen zouden worden, zullen er veel te veel salamanders zijn.
Die zullen dan weg trekken, naar nieuwe vijvers/ sloten.
Van bv. kikkervisjes van de bruine worden wel 99 % opgegeten.
gelukkig maar, anders zou je niet meer in je tuin kunnen lopen.
je zou een fijnmazig net over de vijver kunnen spannen, dan kunnen de libellen er niet meer bij om er eitjes in te leggen, dus dan geen libellelarven meer
Maar wat moet je dan met al die salamanders, als je er honderden over houdt?
Die zullen gaan verhongeren en/ of later weglopen.
Nog een ander punt, door het vangen van salamanderlarven, door de libellen larven, zullen vooral de zwakste larven worden gevangen en de sterkste blijven dan over en dat is weer nodig voor de instandhouding van de soort!

Toegevoegd na 1 dag:
Gaat het wel om libellen larven?
Schep je nu ook geen salamander larve mee.
Door veel te scheppen verstoor je ook het hele vijver leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, maar.....het gaat hier niet om het opeten van de salamanderLARVEN maar van de salamanders zélf! We hebben echter al bedacht dat er geen goede bestrijding mogelijk is. Wat we wel doen is dagelijks met een visnetje 'zeven' door de vijver om op deze wijze af en toe zo'n libellenlarve eruit te kunnen halen (en dat werkt, hebben we gemerkt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja zo had ik het niet begrepen.
Inmiddels zijn de meeste salamanders al het land op gegaan.
Dat gebeurt meestal in de maand juli, soms wat eerder soms wat later.
Ik ga er even van uit dat jullie de gewone kleine watersalamander hebben en niet een bijzonder soort.
Indien je in een vijver zeg maar 10 salamanders zal zien, zijn er in werkelijkheid veel meer.
Bij het leegmaken van een klein vijvertje, telde ik ooit 68 salamanders, waarvan ik dacht dat er minder dan 10 in zouden leven.
Alle jonge salamanders (landdiertjes)leven in de tuin in rommelhoekjes, onder stenen, schuurtjes enz.ze leven daar de eerste 3 jaar.
Normaal genomen zijn dat in aantallen de meeste.
Geslachtsrijpe salamanders zitten in de vijver van direct na de winter tot ongeveer juli.
Een enkele overwintert in de vijver zelf.
Larven van de geelgerande waterkever en de libellen, eten ieder jaar een heel klein deel er van op.
Vaak alleen oude of zieke dieren.
Dus hoef je echt niet in te grijpen.
Er zullen er genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je voor deze toelichting! Dan hebben we er zeker genoeg want er zitten er minstens 10 in onze vijver. Wat ik wel vreemd vind, is dat er van die 10 zeker de helft heel klein van stuk zijn, wij dachten dat dit jonge salamanders zouden moeten zijn. Maar volgens jouw uitleg moeten die zich nu op het 'land' bevinden.
Om nog even in te gaan op je eerdere vraag of het wel om libellenlarven gaat; het verschil is echt duidelijk hoor, geen twijfel mogelijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Salamanderlarven blijven in het water totdat hun uitwendige kieuwen zijn verdwenen.
Pas dan komen ze het water uit.
Dus zie je of volwassen salamanders, of larven die nog niet het water uit kunnen.
Zodra die er wel uit kunnen, leven ze de eerste drie jaar op het land.