Hoe bestrijdt ik de vele mieren in mijn gazon zonder de groene specht ( eet de mieren) ziek te maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Het beste antwoord

Als het al zo erg dat is dat er gele plekken en zandbulten in je gazon komen van de mieren, dan heb je hele mierennesten onder je gazon. Huis tuin en keukenmiddeltjes om ze te verjagen heb je dan niets aan. Ze gaan dan niet uit je gazon, maar hooguit 2 meter verder zitten om daar een nieuw nest te maken. Krijg je nog meer lelijke plekken.

Wil je ze echt weg krijgen uit je gazon, neem dan een ruime emmer of teil en schep het hele nest uit je gazon. Niet middenin gaan spitten, dan gaan de mieren als een razende aan de gang om hun eitjes te verplaatsen en heb je ze daarna echt overal zitten. Probeer eerst rondom het nest wat zand uit te graven en dan in 1 of 2 scheppen het hele nest met eitjes en mieren in de teil gooien. Dat kun je dan ergens anders, waar je er geen last van gaat hebben, weer 'uitzetten'. Is even sneu voor de mieren, maar binnen een dag hebben ze hun huisje weer op orde, het zijn harde werkers.
Daarna schoon zand in de kuilen en opnieuw inzaaien.

Wij hadden ook verschillende mierennesten in het gazon. Twee hebben we weggehaald, de andere 4 hebben we een slingerend pad van staptegels over aangelegd. Gewoon tegels op de nesten leggen en er dan wat tegels tussen plaatsen om een leuk paadje te maken. Ga geen gewoon pad aanleggen over die nesten, want dat gaat verzakken. Staptegels ook een beetje, maar dat valt niet zo op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Van Ecostyle kan je een middel kopen tegen mieren dat gebaseerd is op basis van kruiden, dus totaal niet giftig.
Maar je moet je wel afvragen waarom je de mieren weg wilt hebben, per dag vangen ze onvoorstelbare hoeveelheden schadelijke insecten in je tuin.
Dat doen ze geheel gratis, dus voor niets.
Met maaien vind je wel eens een hoopje grond in het gazon, maar een mol is 10 x erger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er bestaan vele manieren om mieren op een milieu vriendelijke manier weg te krijgen, ik heb een paar "mooie" voorbeelden uitgekozen. Maar kijk anders even op de site die ik bij bronnen heb gezet.

Als u last heeft van mieren is er een plantaardige oplossing voor uw probleem. Als er goudsbloemen, afrikaantjes, lavendel, boerenwormkruid, of bieslook geplant wordt bij de plaats waar de mieren overlast bezorgen maken de mieren liever een omweg. Mieren hebben een hekel aan de geur van deze planten.

Als u last van mieren heeft spuit dan een streep met citroen afwas over de plek waar ze steeds vandaan komen, ze zijn echt de volgende dag nergens meer te vinden.

Deze tip werkt echt (van mijn oma) bij mieren. Strooi op het mierenpad of uitgang koffiedik (gewoon uit de filter) na een/twee dagen zijn de mieren weg. Je kunt het hierna gewoon opvegen.

Bij last van mieren leg je enkele stuivers op de plek waar de mieren zijn en ze verdwijnen binnen een mum van tijd.

Tips komen van:
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=tuin&label=Mieren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-------- de vele mieren in mijn gazon ----------
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, wat bedoel je ermee?
Ook die mieren komen ergens vandaan enz?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het gaat over de bestrijding van mieren in het gazon, kan je moeilijk afrikaantjes gaan planten, of munten strooien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet waar de mieren zitten, maar misschien langs je gazon. En het hoeven geen muntjes te zijn, het gaat om koper. Maar het klopt dat het wat lastiger is om deze bij een gazon te gebruiken.
Afwasmiddel zou wel kunnen. Ik had bij de gekozen methode ook niet meetlr bedacht dat het om een gazon ging. Het waren meer voorbeelden van milieuvriendelijke oplossingen.
Bruine suiker helpt echt geweldig goed tegen mieren! Gewoon op de plek waar ze steeds vandaan komen strooien en na een tijdje zijn ze allemaal weg. De suiker maakt de mieren ziek waardoor ze op zoek gaan naar een "veiligere" plek.