Hoe krijg ik de alg uit mijn vijver als ik geen electriciteit heb en dus niet kan filteren?

een buurman heeft er 2 goudvissen in gedaan, die hebben vorig jaar 50 jonkies gekregen. Heb er met vijver leeghalen 35 uitgehaald, maar de overige 15 krijg ik niet te pakken.
de andere vijver zonder vis is al 12 jaar helder zonder pomp. Deze vijver was pas 1 jaar oud. De zuurstofplanten overleven het groene water niet en gaan steeds dood. Vijver is 8 m2 groot en wisselende diepte van 0 tot 60cm.
en hoe kan ik het beste de bodem schoonmaken voor de winter?

Toegevoegd na 6 dagen:
ik denk dat ik hem dit najaar toch maar (weer) helemaal leeg haal, om die laatste 15 vissen er uit te krijgen.
ik wilde er helemaal geen vissen in.

die schaduw zal ik komend jaar op letten. er staan wel bomen en struiken omheen,dus hij ligt niet de hele tijd in de zon.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Antwoorden (8)

Voeg enkele algeneters toe aan de vijver. Dit zijn vissen die leven van de algen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben een pomp die werkt op zonne energie maar ook wij hebben nog steeds veel last van alg.Maar onze buren hebben de vijver zelfs zonder pomp en glashelder.Alleen staat zijn vijver in de schaduw en die van ons in de volle zon.Dus je kunt het proberen met een pomp op zonne energie.
misschien kom je daarmee verder op www.conrad.nl die verkopen ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuurstofplanten verwijderen,bodem voorzien van wit rivierzand en gemalen gebrande schelpen(event. eerst een laagje oude grond verwijderen) daarna een opengeweven stuk zwartschermdoek aanbrengen op een hoogte van minimaal 2 meter alszijnde een schaduw parasol!
Span dit doek wat schuin tegen de zon in, zodat het er niet al te stijf uitziet, en bevestig het met 3 punten op drie ongelijke hoogten.( staat wat beter! )
Schaf vervolgens een goede vijverpomp met filter aan, en laat deze via een tijdklok na elk hafuur 10 minuten draaien!
Dan moet het wel goed gaan!
Zwartschermdoek verkrijgbaar bij een tuinbouwzaak.

Toegevoegd na 5 minuten:
Misschien een vijverpomp op solar,anders eerst proberen zonder pomp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste wat je moet doen is met een watermonster naar de vijverspecialist gaan en je vijverwater laten controleren op de kwaliteit, dit kost meestal niets,en daar na te handelen, vijverwater heeft ongeveer 3 jaar nodig om een biologisch evenwicht te vinden na aanleg, in deze 3 jaar moet je de bodem van de vijver met rust laten omdat de bacterien die nodig zijn om het evenwicht te vinden zich daar ophouden.Dit proces kun je versnellen door bacteriecultures in het voorjaar toe te voegen.
Door het water te verzuren kun je soms de alggroei vertragen dit doe je door enkele blokken turf in het water te leggen.
Maar al deze maatregelen helpen niet als het water de juiste kwaliteit niet heeft.
Doordat je vijver in de zon ligt heb je altijd meer kans op alggengroei simpel omdat het water door de zon sneller opgewarmd wordt, en het water stilstaat.
Het beste is dan ook om toch te proberen aan een pomp te komen met een filter en uv lamp en deze 24/7 aan te zetten,ook in de winter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Turven helpen niet om de ph te verlagen en een gzonde vijver is in de volle zon ook helder
Bomen rond de vijver planten, zodat er minder zon in schijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meervallen uitzetten.. dat zijn echte "alge"stofzuigers....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien de vissen meer meststoffen produceren dan de vijverplanten kunnen opnemen, onstaat er een overschot aan voedingsstoffen die dan zorgen voor het ontstaan van zweefalgen (groen water)
Goudvissen zijn een van de meest vervuilende vijvervissen, ze krijgen zeer gemakkelijk jongen die na 2 jaar ook weer jongen kunnen krijgen!
In een nieuwe vijver zijn er bijna altijd te weinig goede zuurstofplanten, ook zijn veel z.g.n. zuurstofplanten geen geschikte soorten voor een vijver!!!
Een goede vijver is minstens 80 cm. diep.
Wat nu te doen?
Vijver leeg maken en alle vissen er uit, (dan maar de sloot in) nieuw leidingwater er in , nooit regenwater!
Voldoende echte zuurstofplanten er in, zoals, krabbescheer, hoornblad, waterpest en puntkroos.
Laat je geen andere soorten aanpraten.
Laat de vijver nu 1 maand met rust en wil je dan toch vissen, kies dan voor goudelritz (blijven klein) of kies voor rozette, deze vissen vervuilen het water niet en er is geen filter voor nodig!
Let telkens ook op de waterhardheid (gh waarden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vijvertje heeft enigzins troebel water - je kunt de bodem niet zien. De bovenste helft van het water is wel doorzichtig. Mijn padden voelen zich er heel goed in thuis.

Rond de vijver staan geen bomen. Er staan wel waterplanten in de vijver, die boven het water uitgroeien. Vooral het pijlkruid tiert welig. Verder gele lis en een soort gras dat witte pluizebollen produceert.

Gele lis en pluizebollengras staan op ondiepe plekken in de vijver, maar groeien dus boven het water uit. Pijlkruid drijft los in de vijver, en groeit er ook bovenuit.

Door al die bladeren boven de wateroppervlakte is het water zelf altijd in de schaduw. Ik denk dat er daardoor geen algen in groeien. Dat het water op grotere diepte toch ondoorzichtig is, komt door de padden, vermoed ik. Ik heb daar geen problemen mee.

Zolang ik er nog goed bijkan, maak ik de vijver schoon door organisch afval van de bodem te halen. Gewoon met de hand+onderarm in de vijver en grijpen maar. Ik hoef het niet helemaal kraakschoon te krijgen, ik haal gewoon het ergste weg. Twee, maximaal drie keer per jaar is voldoende.

Vissen heb ik niet, wel een paar honderd kikkervisjes (paddevisjes?) in het voorjaar. Soms wat muggenlarven, maar dat valt om een mij onbekende reden erg mee. En wat slakjes en wat insect-achtig spul. Leven zat dus.