Het makkelijks is om te kijken op een kaart, bijvoorbeeld Google Maps. Je ziet dan precies hoe jouw gebouw ligt en waar je balkon op uitkijkt.
Natuurlijk kun je ook een kompas gebruiken, bijvoorbeeld op een smartphone.
bamibal
10 jaar geleden
Kijk waar de zon opkomt en ondergaat. De zon komt op in het Oosten, en draait via het Zuiden naar het Westen, om daar weer onder te gaan.
Aan de hand daarvan kun je bepalen in welke richting jouw balkon is.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Moet je wel snel zijn. Op dit moment komt de zon al duidelijk wat ten noorden van het oosten op, en dat wordt de komende weken alleen maar sterker.
Ritsuka
10 jaar geleden
ow ja, dat probleem heb je natuurlijk wel. Maar je kunt wel een beetje een idee krijgen. Rond het middaguur staat die toch nog steeds grotendeels in het zuiden? Die kennis is allemaal een beetje weggezakt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ongeveer in het zuiden, ja. Niet precies. Dat komt doordat wij geen zonnetijd aanhouden. Ten eerste hebben we de zomertijd, ten tweede gebruiken we de Midden-Europese tijd die voor een groot deel van Europa geldt, ondanks de overal verschillende zonnetijden. Maar dat maakt te weinig uit om grote invloed te hebben op zoiets grofmazigs als de ligging van een balkon.