waarom heten "mezenbollen" mezenbollen?

Ik heb mezenbollen gekocht voor in de tuin maar ook mussen, spreeuwen en af en toe een vink doen zich tegoed aan deze bollen. Waarom heet zo'n bol dan toch een mezenbol?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

bij mij hangen er voornamelijk kauwtjes en spreeuwen in, naast af en toe een meesje.
ik denk dat als de mezenbollen spreeuwen- of kauwenbollen zouden heten, dat ze een stuk minder zouden worden gekocht en opgehangen.
mensen zijn geneigd mezen schattiger te vinden dan kauwen en spreeuwen.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Meestal zijn het de meesjes die aan een bolletje hangen. De meeste vinkjes eten liever van de grond, ze zijn volgens mij minder wendbaar dan meesjes.

Merels kunnen ook nauwelijks aan zo'n bolletje hangen, net als roodborstjes, die eten liever van de grond, ook omdat ze insecten eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het meestal de meesjes zijn die eraan hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het voornamelijk voor mezen is bedoeld. Er komen ook wel andere vogeltjes op af, maar de meesjes zie je er toch vaker van eten vandaar de naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Bedoeld.
+
Dat er ook andere vogels op af komen maakt niet uit. Joggingpak, skimuts en tennisschoenen worden ook niet uitsluitend voor die sporten gebruikt.
Omdat mezenbollen zijn gemaakt om mezen te helpen beter de winter te laten doorkomen.Ze heten zo omdat in de mezenbol zaden zijn verwerkt waar een mees in de winter hoofdzakelijk van moet leven. Van nature is hij een insecten eter.Hij maakt heel wat caprioolen voor aan zijn voedsel te komen. Waarschijnlijk hebben ze de mezenbol zo gemaakt
omdat andere vogelsoorten niet zo handig zijn als de mees,
om het zaad uit het slingerende bolletje te pakken te krijgen