Hoe kan voorkomen dat er distels in je tuin groeien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Het beste antwoord

Niet. Distels verspreiden hun zaden honderden meters zo niet kilometers ver.

Compleet verwijderen is de enige optie. Doe dit zo jong mogelijk: Oudere distels maken dikke penwortels welke afbreken bij het trekken. Daarna groeit er uit de restwortel gewoon een nieuwe plant.

Oudere distels kan je ook met een product zoals roundup bestrijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het uitzaaien van distels valt heel erg mee, de pluisjes waaien wel ver weg, maar daar zitten bijna nooit zaadjes aan,lastiger zijn de dikke wortelstokken die wel een meter diep kunnen groeien en altijd afbreken als je ze er uit spit/ trekt.
Wat nu te doen, pas op met bemesting van je tuin, distels houden van stikstof, als je dus je tuin bemest, bemest je ook de distels.
Laat de distel eerst flink uitgroeien, tot dat de bloem knoppen er in komen, ( mag ook wat eerder)pak hem dan zo laag mogelijk bij de grond en trek hem er uit, nu moet hij vanuit zijn oude wortelstok opnieuw gaan uitlopen, wat veel energie kost, laat weer opnieuw de distel flink groeien en trek dan pas de distel er weer uit, zo put je de planten. wortelstokken volledig uit en kom je er van af, zonder gif te hoeven spuiten.
Heb je geen distels in je tuin en je wilt voorkomen dat ze in je tuin gaan groeien, dan hoef je niet veel te doen, alleen opletten of er heel mischien een zaailing distel op komt, wat vrijwel nooit gebeurd!
Maar er zijn nog veel meer soorten minder bekende distel, zoals de speerdistel, maar die vormt alleen een bladrozet, die je er zo uitsteekt en weg is hij.
De andere soorten komen in de tuin vrijwel nooit voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het voorjaar, als alle groen weer opkomt, vaak wieden of onkruid uittrekken. Dan voorkom je dat de planten te groot worden en je ze moeilijker kunt verwijderen.
Na een regenbui kun je het onkruid vaak gewoon "oprapen", zo makkelijk laat het los.